Hírlevél – 2004. április

Tisztelt hírlevél olvasó!

Ismét eltelt egy hónap és közeleg az ünnep. Ezúton szeretnénk megragadni az alkalmat, hogy békés húsvétot kívánjunk a MIBE minden tagjának. Ehavi hírlevelünk elsősorban a májusban megrendezésre kerülő MIBE konferenciával és néhány aktuális témával foglalkozik.

Remélem, hírlevelünk ma is tartalmas olvasmányként szolgál!
Kellemes olvasást kíván,

a főszerkesztő

– Tartalomjegyzék –

1. 4. MIBE konferencia: Rejtett tartalmak kiszűrése; Információból tudás
2. Az Interfax bejelenti Oroszország legnagyobb cégadatbázisának létrejöttét
3. Merész újításban a Factiva
4. Az RTL Klub a 2004. március 25-től hivatalosan felmondta az MTI-vel kötött szolgáltatási szerződést
5. Az első ügyfél az legutóbbi munkaadó
6. Egyre keresettebbek a közép-kelet-európai piackutatások

4. MIBE konferencia: Rejtett tartalmak kiszűrése;Információból tudás

Helyszín: Matáv székháza, Tölösi Konferenciaközpont, (Budapest, I. Krisztina krt. 55.), 3. sz. terem.
Időpont: 2004. május 19., szerda, 10.45

A konferencia előtt 9.30 órai kezdettel a MIBE közgyűlést tart. Ezen mód van új tagok felvételére, ezért érdeklődőket is szívesen látunk.

A program:

10.45-11.30Rejtett tartalmak kinyerése – az üzleti hírszerzés útjai
(előadó: Harmados György, ügyvezető, Posys Kft.)
11.30-12.15 Diskurzuselemzés és üzleti lehetőségek
(előadó: D. Árvay Anett doktorandusz, Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék, Eötvös Loránd Tudományegyetem)
12.15-13.00 Pszichológiai tartalmak elemzése narratív pszichológiai eszközökkel
(előadó: Dr. László János, tudományos tanácsadó, MTA Pszichológiai Kutatóintézete; egyetemi tanár, Pécsi Tudományegyetem, Pszichológiai Intézet)
13.00-14.00 Büfé, szünet
14.00-14.45 A szövegbányászat üzleti alkalmazása
(előadó: Miskolczy Csaba, ügyvezető, TEXTlab Kft.)
14.45-15.10 Üzletiintelligencia-alkalmazások a telekommunikációban
(előadó: Szakmáryné Jancsok Judit, Matáv Rt.)
15.10-15.55 Üzleti hírek elemzése; NewsPro
(előadó: Dr. Prószéky Gábor – Kis Balázs, Morphologic Kft.)
15.55-16.05 Zárszó

A szakmai nap részvételi díja 8.000, a MIBE tagjainak 3.000; a közalkalmazotti részvétel 4.000 forint.
A részvételi díjat a helyszínen lehet befizetni. Részvételi szándékát a hrivnak.andrea@chello.hu e-mail címen vagy telefonon (30 984-8421, 30 239-2293), nevének és telefonszámának megadásával legkésőbb 2004. április 28-ig szíveskedjen jelezni!

Tisztelettel várják a rendezők:
A Magyar Információbrókerek Egyesülete és a Matáv Rt.

Az Interfax bejelenti Oroszország legnagyobb cégadatbázisának létrejöttét

Moszkva, március 3., Interfax
A Nemzetközi Interfax Információszolgáltató Csoport bejelentette Oroszország legnagyobb cégadatbázisának létrejöttét, amely első ízben egyesíti az Orosz Föderációban működő összes jogi személyről szóló hivatalos információkat. A SPARK nevezetű, társasági információkat gyűjtő és elemző rendszer a Statisztikai Bizottság, a Szövetségi Értékpapír Bizottság és területi szervezeteinek adatait, valamint a maguk a társaságok által szolgáltatott adatokat tartalmazza. A rendszer egyik nagy alkotóeleme az Adó Minisztérium által szolgáltatott információ, amely a jogi személyek egyedüli kormány-nyilvántartása. A SPARK rendszer az adóhatóságok által nyilvántartott összes (több mint 2 millió) jogi személy információit tartalmazza, és egyedülálló lehetőséget nyújt a felhasználónak tanulmányok, elemző összehasonlítások végzésére.
A társaság adatlapján szerepelnek a bejegyzési adatok, a társaság története, a pénzügyi jelentések, a termelési jellemzők, információk a menedzsmentről és az értékpapírokról.
A nagyobb társaságok adatlapját azonnal frissítik a hivatalos forrásból, vagy maguktól a társaságoktól beérkező információkkal. A SPARK potenciális felhasználói bankok és befektetési alapok, brókercégek és biztosítók, auditáló és gyártó társaságok.
A SPARK kibocsátója az Interfax-CNA (Corporate News Agency), amely hírszolgáltatást és elemzői szolgáltatásokat nyújt orosz és külföldi társaságoknak.

Forrás: http://www2.interfax.ru/eng/news/business/040303/43237/story.html
(ref.: Nattánné Szamosi M.)

Merész újításban a Factiva

Az új kísérlet a nem-szakember kutatók igényeinek kielégítésére készült Google-típusú keresést építi be információs szakemberek számára.
A Factiva radikálisan megváltoztatja online szolgáltatását március végén, kétféle interfészt ajánlva fel a felhasználók két különböző típusa számára. A nem-szakemberek számára, akik gyorsan akarnak hozzáférni az információhoz, új kezdőlapot (Start Page) ajánl, míg az információs szakértők és tudományos kutatók, akik mélyebben akarnak beleásni a Factiva adatbázisaiba, most egy fejlettebb keresési (Advanced Search) interfészt választhatnak, ami a meglévő Factiva.com interfész módosított változata.
A Factiva felmérése kimutatta, hogy a felhasználók bizonyos típusai „fogd és menj” módon közelítenek az információhoz, míg mások kifinomult kereséseket és testreszabást akarnak. A cég szembekerült a ténnyel, hogy sok felhasználó egyre inkább a szabad web kereső oldalak – mint a Google és a Yahoo – által nyújtott szolgáltatásokat várja el. Így megadják ezt nekik, ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy a Google az információ-elérésnek nem az a helye, amelyre bizalommal lehet üzleti döntéseket alapozni.
A felhasználókat az első bejelentkezéskor felkérik országuk, iparáguk és funkciójuk megadására, és ennek felhasználásával a megfelelő híreket és legolvasottabb cikkeket teszik számukra a Start Page-re.
Az Advanced Search képernyő jelentős fejlődés a jelenlegi Factica.com interfészhez képest. Érthetőbbek az utasítások, a fő kereső szövegdoboz a képernyő tetejére került, és javult a keresési funkcionalitás. A Factiva az Alta Vista keresőmotort használja, amivel meg van elégedve.

Forrás: Factiva in bold revamp. http://www.iwr.co.uk/IWR/1153323
(ref.: Nattánné Szamosi M.)

Az RTL Klub a 2004. március 25-től hivatalosan felmondta az MTI-vel kötött szolgáltatási szerződést.

A Médiainfo információi szerint a szerződés felmondásához elsődlegesen az vezetett, hogy az MTI által nyújtott szolgáltatás nem állt összhangban az érte fizetett tarifával.
Ezen túl az is problémát okozott, hogy a felek közötti hivatalos információcsere nem működött megfelelően. Mint arról a Népszabadság még februárban beszámolt, az MTI sem a közrádió, sem a tv2, sem pedig az RTL tárgyalásokat kezdeményező leveleire nem válaszolt hosszú időn át. Februárban a Magyar Rádió Rt. jelentette be a szolgáltatási szerződés felmondását, azzal az indoklással, hogy a Magyar Távirati Irodával aránytalanul magas tarifát számolt fel szolgáltatásaiért. Már akkor is tudható volt, hogy a MR mellett a két nagy kereskedelmi televízió, az RTL Klub és a tv2, illetve a Duna TV is tárgyalni szeretett volna a kedvezőbb feltételekről.
Azzal kapcsolatban, hogy folytatnak-e már tárgyalásokat ilyen szolgáltatóval, Kotroczó Róbert nem kívánt nyilatkozni, írja a Médiainfo.

Forrás: 2004. márc. 26.,
http://www.mfor.hu/cikkek/cikk.php?article=13051

Az első ügyfél az legutóbbi munkaadó

Soha ne égesd fel a magad mögött hagyott utat – tanácsolja Mary Ellen Bates hírlevelében. Sőt, korábbi ügyfeleinkkel is tartsunk fenn kitűnő kapcsolatot, mert ha ők már nem is bíznak meg bennünket, ismerőseiknek ajánlhatnak bennünket, mint megbízható szolgáltatót.
Egyrészt azért érdemes volt cégünkkel így törödni, maer at ő információs igényeiket, szokásaikat sokkal jobban ismertük, mint másokét, másrészt pedig a volt munkatársak jól ismernek bennünket, megbízhatóságunkat.
Hasznos, ha korábbi munkahelyünk számára ingyenes, exkluzív elektronikus hírlevelet készítünk, és azt a lehető legtöbb volt munkatársnak eljuttatni. A tartalom pontosan az ő igényeik szerinti híreket, információkat tartalmazza, és mindegyikben legyen egy tevékenységünket ismertető rész, sőt, kínálhatjuk a velünk egy hálózatban – vö.: MIBE :-) – lévő infobrókerek szolgáltatásait is. Amikor pedig fél év múlva a cég a jövő évi költségvetését tervezi, jelezzük, hogy a hírlevelet mekkora összegért kínáljuk a jövő évben.

Forrás: Your last employer = your first client / Mary Ellen Bates. In: Info-entrepreneur tip of the month. 2004. febr.
(ref.: Mikulás G.)

Egyre keresettebbek a közép-kelet-európai piackutatások

10-15 százalékos növekedés várható a Közép- és Kelet-Európában végzett piackutatás forgalmában, közölte egy osztrák szakmai szervezet. A megrendelők közt a nemzetközi vállalatok mellett egyre több osztrák cég tűnik fel.
A piackutatók már eddig is kedvelték Közép- és Kelet-Európát, a jövőben pedig további 10-15 százalékos növekedés várható számukra az ezt a térséget elemző tanulmányok forgalmában, mondta a Die Presse-nek Rudolf Bretschneider, az osztrák Fessel-Gfk piackutató intézet vezetője. A megrendelések nagy része eddig nemzetközi vállalatoktól érkezett, az utóbbi időben azonban már osztrák cégek is egyre többször fordulnak hozzájuk információért. Ebből arra lehet következtetni, hogy azok térségbeli aktivitása a jövőben fokozódhat.
A bécsi központú, 840 állandó munkatárssal rendelkező Fessel-Gfk Közép- és Kelet-Európa 11 országában, többek között Magyarországon végez felméréseket. Bretschneider számít arra, hogy az EU-bővülés után a hazai gazdaság szereplői ismét érdeklődéssel fordulnak majd a régió felé. Így például várható, hogy sok francia, német és brit vállalat veszi majd célba Lengyelországot. Az elnök azonban figyelmeztetett arra, hogy a bővüléstől sem szabad túlzott eredményeket várni, írja a Die Presse.

Forrás: Menedzsmentfórum, 2004. márc. 11.,
http://www.mfor.hu/cikkek/cikk.php?article=12775

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük