Hírlevél – 2004. március

Tisztelt hírlevél olvasó!

Ismét eltelt egy hónap és mi újabb hírlevelet készítettünk a MIBE tagjai számára. Ehavi hírlevelünk elsősorban az internetes források értékelésével, az információbiztonsággal és a Yahoo keresővel foglalkozik.

Remélem, hírlevelünk ma is tartalmas olvasmányként szolgál!
Kellemes olvasást kíván,

a főszerkesztő

– Tartalomjegyzék –

1. Hitelesség, autoritás, objektivitás, aktualitás, elérhetőség
2. Információbiztonság az üzleti életben
3. A FIZ-CHEMIE témára irányuló keresést kínál
4. A Yahoo lecserélte a Google-t saját keresőjére
5. A Yahoo mélyen belemászik a Web-be

Hitelesség, autoritás, objektivitás, aktualitás, elérhetőség

Ezek az internetes források kritikai értékelésének szempontjai. Ugyan az infobrókernek időnként kénytelenségből támaszkodnia kell nem teljesen igazolható információra – az információ ebbéli minőségét megrendelője számára természetesen világossá teszi –, az információkutatási folyamat mindenképpen megköveteli a beszerzett információ validálását. A Tudományos és Műszaki Tájékoztatás 2004/2. számában Meskó Eszter több kritériumrendszert dolgozott fel, a címben jelöltet részletezi is:

  1. Hitelesség: az oldal jelöl-e meg szerzőt és intézetet, és ad-e kapcsolatfelvételhez információt (e-mail, cím, telefon)?
  2. Autoritás: kiderül-e a szerző beosztása, végzettsége? A domainnév oktatási, kormányzati, szervezeti háttérre enged következtetni?
  3. Objektivitás: mi az oldal célja: informálás vagy reklámozás?
  4. Aktualitás: mikor készült, mikor frissítették, élnek-e a mutatók?
  5. Elérhetőség: megfelelően (ingyenesség, nincs különleges böngésző vagy egyéb szoftverigény) látható-e az oldal?

A szerző a Hallgatói Információs Központ honlapja által kínált adatokra alkalmazza is a kritériumrendszert.

Forrás: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 2004/2.
(ref.: Mikulás G.)

Információbiztonság az üzleti életben

Az üzleti információk biztonsága különös jelentőséggel bír, ezt nem csak a cégek, hanem a szoftverfejlesztők is szem előtt tartják. Egy kiszivárgott vállalati jelentés, feljegyzés vagy irat súlyos, pénzben is kifejezhető veszteséggel járhat, főképp akkor, ha a konkurenciához kerül.

Az információk rögzítésére, feldolgozására, tárolására szolgáló elektronikus dokumentumok „szivárgás-védelmére” számos szoftver kínál megoldást. Az ismertetett cikk többek között az Adobe Acrobat 6.0, a Magyar Office, a Windows XP (EFS = Encrypted File System, RMS = Rights Management System) és az Office 2003 Professional (IRM = Information Rights Management) által nyújtott szolgáltatásokra hívja fel a figyelmet.

Forrás: Simon András: Szivárgásvédelem. Dokumentumok biztonsága. In: Figyelő. 2004. 7. sz. 42-43. p.
(ref.: Kiszl P.)

A FIZ-CHEMIE témára irányuló keresést kínál

Németország egyik vezető kémiai–vegyipari információs központja három témaspecifikus keresőgépet indított el szolgáltatásai további finomítása céljából, egyetemi és kutatóintézeti partnerei munkájának segítésére.

A három keresőgép: ChemGuide (kémia és vegyipar), MedPharmGuide (orvostudomány és gyógyszertan) és PublishersGuide (tudományos kiadók) útján több mint 7000 szerverhez férhetnek hozzá a használók, és ezek tartalmát a legutolsó publikált oldalakig lehet keresni. Automatikus keresés is végezhető, amivel meghatározott kutatási szakterületek legfrissebb fejleményeit követhetik nyomon. A keresőgépek használata ingyenes.
További információ: www.chemistry.de

Forrás: Information World Review, 196. sz. 2003. november, p. 4., közli a Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 2004/2.

A Yahoo lecserélte a Google-t saját keresőjére

A Yahoo amerikai oldalain, tehát Yahoo.com főoldalán is lecserélte a Google-t saját keresőrendszerére, ezzel beteljesedni látszik a Google abszolút piaci elsőbbségének lassú feloldódása.

Forrás: Prím Online, febr. 19.,
http://hirek.prim.hu/cikk/37926/

A Yahoo mélyen belemászik a Web-be

A Yahoo kedden módszeres erőfeszítésekbe kezdett annak érdekében, hogy több tartalmat vonjon be kereshető Web dokumentum adatbázisába. Ez az utolsó esélye arra, hogy Web szörfösöket hódítson el a versenytárs Google-tól.

A Yahoo által bevezetett Content Acquisition Program-ot (tartalom gyűjtő programot) arra tervezték, hogy elérje azokat a dokumentum milliárdokat, amelyek nyilvános adatbázisokban vannak, de a keresőmotorok számára általában elérhetetlenek, és amit a láthatatlan vagy mély Web-nek neveznek. Ezért többek között a Kongresszusi Könyvtárral, a Los Angeles-i Kalifornia Egyetemmel, a National Public Radio-val, a Michigan Egyetemmel és a Project Gutenberg-gel összefogva megkezdi indexeinek friss, kereshető tartalommal való ellátását a Web szörfösök kérdéseinek megválaszolására. Az új programnak van egy fizetős része is, melyet Site Match-nek neveznek. A piaci szereplők bizonyos díjat fizetnek a Yahoo-nak azért, hogy Web címüket rendszeresen gyorsabb indexelésre táplálja be az adatbázisba. Ez gyakorlat az iparban, amit fizetett befoglalás neveznek. A Yahoo lényegében átcsomagolta a nemrégiben megszerzett Inktomi, AltaVista és Fast Web fizetett befoglalás programjait, és kihozta a Site Match-et.

A Yahoo keresési eredményeinek 99 százaléka nyilvános Web-oldalakról származik, csak 1 százalék a fizetett befoglalás program eredménye. Az új tartalom program lehetővé teszi, hogy a Yahoo a mély-Web becslések szerint 10-100 milliárd dokumentumának bekapcsolásával fokozza indexének átfogását.

Forrás: Stefanie Olsen, CNET News.com, 2004. március 2.
http://news.com.com/2100-1024-5167931.html
(ref.: Nattánné Szamosi M.)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük