Hírlevél – 2013. február

Webes források – hírszerzéshez

A LLRX.com – független, ingyenes amerikai webes folyóirat – jogi, könyvtári, IT, hírszerzési, marketing, kommunikációs és adminisztrációs szakemberek számára kínál friss híreket, alkalmazásokat, internetes forrásokat, alkalmazásokat és eszközöket. A női alapító, szerkesztő és kiadó, Sabrina I. Pacifici 1996 óta kínálja a szolgáltatást. A gyűjtemény http://www.llrx.com/features/ciguide.htm több száz forrást kínál. A forrást Cindy Shamel ajánlja a Fumsi hírlevél tavaly decemberi számában. Ő inspirációt merít belőle és források után néz benne. A tartalomban: blogok, leiratok, jog, RSS-ek, szótárak, portálok stb. (ref.: MG)

F: Fumsi hírlevél, 2012. dec.

Adatújságírás – a kezdetek

Tavaly év végén jelent meg a New York Times Snow Fall riportsorozata, ami igazán látványos grafikákkal és multimédiás tartalmakkal nyűgözte le az olvasókat. A sorozattal a kiadó azt szerette volna jelezni, hogy az adatújságírás és a nyomtatott sajtó kora utáni média már felnőtt. Most dióhéjban megmutatjuk milyen utat kellett megtennie idáig. — Az adatok gyűjtése és az értelmezésüket megkönnyítő grafikonok készítése korántsem új hóbort. Florence Nightingale a krími háború során ápolóként kísérte a brit csapatokat és felfigyelt arra, hogy mennyire magas a sérült katonák halandósága. A negyedik hatalmi ágat kihasználva lépett akcióba és a The Times-hoz fordult egy levéllel, melyben megírta milyen szegényes körülmények között is ápolják a sérült katonákat. Ennek eredményeképpen a brit parlament elkezdte vizsgálni a hadikórházak helyzetét és Nightingale a bizottság számára elkezdte híres jelentéseit készíteni

F: http://kereses.blog.hu/2013/02/19/adatujsagiras_a_kezdetek 2013. febr. 19.

Adatújságírás — mérföldkövek

Előző posztunkban bemutattuk, miképp hatottak az új IT trendek és társadalomtudományi kutatások az újságírásra és alakult ki az adatvezérelt irányzat. Az internet elterjedésével a nyomtatott sajtónak is számolnia kellett, megjelentek a híroldalak és minden valamire való lap saját oldallal jelentkezett a világhálón. Ekkor jelentek meg az ún. MVC (model-view-controller, model-nézet-kontroller) keretrendszerek, amik nagyon népszerűek lettek a hír- és tartalomiparban. A megoldás lényege, hogy elkülönítik az adatok reprezentálását (modell) és megjelenítését (nézet). Így egy modellhez, akár több nézet is tartozhat, amit a két egység között közvetítő kontroller határoz meg. 2005-ben az Egyesült Államok egy kansasi kisvárosában Lawrence-ben a Lawrence Journal megengedte fejlesztőinek, hogy saját MVC keretrendszert fejlesszenek ki , ezzel született meg a Django webprogramozási keretrendszer, amit a Pinterest és a Mozilla mellett olyan nagy híroldalak is használnak, mint a The Washington Times és a Public Broadcasting Service.

F: http://kereses.blog.hu/2013/02/26/adatujsagiras_merfoldkovek 2013. febr. 26.  Szerző: zoltanvarju

Terjednek a közösségi média indexek

Az első negyedévtől kezdve az Nyse Technologies az SMA (Social Media Analytics) szolgáltató által szabadalmaztatott közösségi média elemző motort is használni fogja. Ezzel az Nyse Euronext leányvállalata és technológiai szállítója, az Nyse Technologies ügyfelei számára egy olyan eszközt biztosít, amely révén a közösségi médiából származó adatokkal valós időben lehet számításokat, lekérdezéseket végezni.

Így lehetőség nyílik például részvények, ETF-ek, és indexek árfolyamának irány- és volatilitás-változásának előrejelzésére a közösségi médiában zajló interakciók alapján. Az elemzőmotor 7 statisztikai indikátort számít ki, amelyekkel a relatív piaci hangulatot lehet mérni, emellett elérhetőek lesznek a közösségi médiában megjelent kommentek számának, változásának és szóródásának adatai.

http://www.portfolio.hu/vallalatok/it/terjednek_a_kozossegi_media_indexek.179803.html 2013. febr. 15.

Yahoo! Interest Graph

A Facebook Graph Search elindulásával kapcsolatos hírek között szinte elsikkadt, hogy a Yahoo! is valami hasonlóval próbálkozik. Marissa Mayer CEO a Bloomberg TV-nek adott interjú szerint a Yahoo! célja az érdeklődési gráf kialakításával az, hogy minél személyesebb mobil élményt nyújtson a felhasználóknak.

Habár az interjú nagyon érdekes, érdemes megjegyezni, hogy az érdeklődési gráfok nem most jelentek meg. A leghíresebb talán a Hunch.com, ami 2009-ben indult és immár az eBay tulajdona. Ahogyan arról már korábban beszámoltunk, mind a hagyományos, mind az e-kereskedelem szereplői intenzíven kutatnak és fejlesztenek ezen a területen. Ez nem is annyira meglepő, hiszen számukra létfontosságú egy jól működő ajánlórendszer. Az viszont már egy másik kérdés, hogy mennyire akarjuk magunkat (és a felhasználókat) bezárni egy érdeklődési burokba…

F: http://kereses.blog.hu/2013/02/11/yahoo_interest_graph 2013.febr.11. Szerző: zoltanvarju

Ingyenes Privacy Policy Generátor

Ha az Egyesült Államokban kezdesz bizniszelni, egy rendes Terms and Conditions és egy Privacy Policy nélkül óriási veszélynek teszed ki magadat és a cégedet – gyakorlatilag szabad préda vagy bármilyen jogi eljárás esetén. A fent említett két dokumentum viszont nemcsak drága, hanem az ügyvédeknek meg is kell érteniük, hogy mit csinálsz, és ez elég időigényes – tehát az egész dokumentumgyártás tipikus példája annak, amit ott úgy hívnak, hogy pain in the ass. (Nagyon szabad fordításban púp a hátadra…)

F: http://startupdate.hu/ingyenes-privacy-policy-generator/ 2013.  febr  4.

Egy kereső, amely a trükkös kérdésekre is válaszol

A legtöbb kereső nem tud bonyolultan „gondolkodni”, tehát ha egy kicsit trükkösebben fogalmazzuk meg kérésünket, lefagynak. De a SkyPhrase más. A SkyPhare sokkal többre képes egy átlagos keresőnél, ugyanis technológiájában algoritmusok és adatszerkezetek kombinációját használja. És mindez nem is olyan sokára elérhetővé válik. A cég, a Rensselaer Polytechnic Institute ugyanis februárban tervezi a kereső megjelenését, valamint egy kiterjesztést a Google Chrome-hoz.

F: http://hirek.prim.hu/cikk/95395/ 2013. febr. 1.

Nem titkolózhat az MTVA

A Marketing & Média egy éve vár közérdekű adatokat az MTVA-tól, most egy hasonló ügyben első fokon pert vesztettek Böröcz Istvánék. Csütörtöki elsőfokú ítéletében a Fővárosi Törvényszék helyt adott az Átlátszó.hu keresetének az MTVA műsorszerződéseinek megismerésére indított közérdekű adatigényléses perben. A weboldal a Maradj Talpon, a Magyarország Szeretlek!, A dal – Eurovíziós Dalfesztivál, a Fábry és az On the Spot című műsorok előállítására, illetőleg a közvetítési jog megszerzésére vonatkozó szerződésekről szólt.

F: http://www.mmonline.hu/cikk/nem_titkolozhat_az_mtva 2013. febr. 1.

IMPRESSZUM

A MIBE-hírlevél a Magyar Információbrókerek Egyesülete tagjainak készülő, havi hírlevél.

A szerkesztő örömmel várja ötletét, javaslatát és közreadandó híreket.

Mikulás Gábor mikulasg@gmconsulting.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük