Hírlevél – 2005. február

Tisztelt hírlevél olvasó!

Ehavi számunkban elsősorban a Proodle európai termék és céginformációs adatbázissal, a Google piaci helyzetével és egyéb internetes szolgáltatások híreivel foglalkozunk.

Reméljük, hírlevelünk ma is tartalmas olvasmányként szolgál!
Kellemes olvasást kívánunk!

a főszerkesztő

– Tartalomjegyzék –

1. Proodle – az európai cég- és termékinformáció adatbázisa
2. Egyre több pénzügyi szolgáltatás érhető el interneten keresztül
3. Nyugdíjba vonul az FBI sokat vitatott Carnivore megfigyelőszoftvere
4. „Üzleti tudás az adatok mélyén”
5. Már AV anyagokban is keres a Google
6. A fogyasztói élmény minősége alapján is a Google vezet
7. Könyvtáros szakdolgozat 1.8 millió forintért?
8. Információs szolgálat nyílik a Fővárosi Bíróságon
9. Új alelnök és új székhely…

Proodle – az európai cég- és termékinformáció adatbázisa

Megkezdte működését a Bonnier Business Information (BBI) legújabb szolgáltatása, az Európa 15 országának mintegy 1,1 millió cégéről informáló Proodle (www.proodle.com és www.proodle.hu) adatbázis. A magát az európai piac legnagyobb és leggyorsabb céginformációs adattárának hirdető rendszer érdekessége, hogy – a keresőmotorokhoz hasonlóan – a vállalkozások honlapjairól is gyűjti az adatokat. A Proodle a termékek- és szolgáltatások osztályozását az ún. CPV információkereső nyelvvel (www.cpvclassification.com) végzi.

Forrás: (Kiszl P.)

Egyre több pénzügyi szolgáltatás érhető el interneten keresztül

A GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Távközlési Rt. – a Sun Microsystems Kft.-val együttműködve – negyedévente felméri a vállalati internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. Az összefoglaló a pénzügyi szektor internet-gazdasággal összefüggő jellemzőit mutatjuk be.

Forrás és további információ: Prím Online, jan. 24.,
hirek.prim.hu/cikk/44011/

Nyugdíjba vonul az FBI sokat vitatott Carnivore megfigyelőszoftvere

A beszédes, „húsevő” nevű szoftver titikos megfigyelések és adatszerzés céljából jött létre, ám mára nem tudja ellátni feladatát, az FBI inkább a kereskedelemben kapható szoftverek vásárlása mellett döntött.

Forrás: Prím Online, jan. 20.,
hirek.prim.hu/cikk/43923/

„Üzleti tudás az adatok mélyén”

„Üzleti tudás az adatok mélyén” címmel, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BMGE), valamint az IQSYS Informatikai Rt. közös kiadásában megjelent Fajszi Bulcsú és Cser László kötete, mely az adatbányászat és az adatminőség kérdéskörét az alkalmazói oldalról vizsgálja. A könyv többek között bemutatja, hogyan lehet a vállalati adatvagyonnal úgy gazdálkodni, hogy az tőkeként viselkedjen és profitot termeljen tulajdonosai részére.

Forrás: it.news.hu/rios3_content.php?mod=10&id=11313
(Kiszl P.)

Már AV anyagokban is keres a Google

A Google létrehozta a video.google.com subdomaint, és elindította új keresőszolgáltatását, aminek segítségével többezer TV show tartalmában kereshetünk.

Egyenlőre az érdekességen túl aligha van kézzelfogható haszna a hazai felhasznalónak azon információból, melyik amerikai műsorban hivatkoznak pl. a ‘star trek’-re, es mikor, melyik csatornán sugározzák az adott műsort.

A statisztikai elemzessel operáló keresők fejlődési lehetősegei beszűkültek. A továbbhaladás új irányai: szemantikai web, illetve a keresők alternatív megjelenési formái (video-, kép-, hanganyag). Remélhetőleg ez utóbbi területeken is megindul a fejlesztés, és hamarosan profitálhatnak az újdonságokból a felhasználók.

Forrás: (Vizer T.)

A fogyasztói élmény minősége alapján is a Google vezet

Egy fogyasztói viselkedést elemző tanulmány (Keynote Systems) kimutatta, hogy a fogyasztói élmény minősége alapján a Google maradt a vezető keresőmotor, de a Yahoo és az MSN kezdenek felzárkózni.

Eleddig hiába a sokezer informatikus munkája; a Google nem látszik meginogni az internetes keresők piacának képzeletbeli trónján.

A Google előre várhatóan megduplázza bevételét az előző év megfelelő időszakához képest. A comScore Networks tanulmánya alapján tovább növelte piaci részesedését. Novemberben a keresések 51,9 százaléka történt a Google által birtokolt oldalakon, az egy évvel korábbi 46,6 százalékhoz képest. A Yahoo oldalakon történt keresések száma lassabban emelkedett: 29,3 százalékra nőtt 28,2 százalékról.

De ha a számok mögé tekintünk, észrevehetjük, hogy a Yahoo is jelentős sikereket ért el. Míg a Google visszaesett az újdonságok megjelentetésében, addig a Yahoo módszeresen dolgozott: puszta internetes kereső, azután ‘shopping search’, majd ‘helyi keresés’ illetve ‘utazási keresés’.

Az internetes keresők mint reklámhordozók piaca olyan gyorsan nő, hogy minden résztvevő cég profitál belőle. A Goldman Sachs elemzése alapján a bevétel 72 százalékkal nőtt a Yahoo-nál a negyedik negyedévben. Egy évtizednyi veszteséges üzemeltetés után még a MicroSoft is bevételt könyvelhet el az MSN-ből, és ezt nem kis részben a keresőszolgáltatásnak köszönheti.

A legnagyobb gond a Google-lel, hogy kitalálnak valamit, kiadnak egy elsődleges verziót, majd abbahagyják a fejlesztést. A leginkább beharangozott új szolgáltatások, mint a Google news, a Froogle shopping service és a Gmail levelezőrendszer mind „béta” (teszt) szolgáltatások. A Gmail még mindig csak meghívásos úton érhető el, közel egy évvel a megjelenés után.

Marissa Mayer, a Google “fogyasztói webtermék” igazgatója elmondta, hogy azért tartották meg a „béta” jelzést, mert fontos feature-ök kimaradtak, amiket még nem tudtak hozzáadni. Ennek ellenére minden fő szolgáltatást többször is frissítettek, fejlesztettek.

A MicroSoft tesztkeresője (search.msn.com) sok eredeti ötletet tartalmaz, például az Encarta enciklopédia tartalmának használata illetve a „search near me” feliratú gomb, hogy helyi találatokat keressünk. De Sullivan a Search Engine Watch-tól elárulja, hogy az eredmények minősége nem vetekszik a Google és Yahoo által szolgáltatott találatokkal, és könnyebben manipulálható a weboldalak tulajdonosai által.

Még mindig nem világos, mi készteti az embereket arra, hogy egyik vagy másik kereső mellett döntsenek.

A MicroSoft például forgalmának nagy részét annak köszönheti, hogy az Internet Explorer alapértelmezett honlapja az MSN. Ráadásul manapság sokkal kisebb a különbség a keresőmotorok közt, mint néhány évvel ezelőtt, amikor a Google egyértelműen vezette a versenyt…

Forrás: (Vizer T.)

Könyvtáros szakdolgozat 1.8 millió forintért?

Ennyiért adták tovább Bíró Szabolcs, Szombathelyen infobróker szakirányon végzett hallgató – jelenleg a Neumann-ház munkatársa – szakdolgozatát azok, akik vélhetően a www.mibe.info oldalról töltötték le. A már sajtóban is megjelent mű címe: Az információbróker lehetőségei hazai vállalatoknál: egy kérdőíves felmérés tapasztalatai.
A feltehetőleg pénzügyi mesterkedésnek szánt akció során a tettesek címlapot és bevezetést cseréltek, a mellékleteket eltávolították, majd a szakdolgozatot tanulmányként értékesítették 1.8 millió forintért (pontosabban: 850 ezer a tanulmányért, 950 ezer a felmérésért, no meg még az áfa). Az APEH illetékeseit azonban kíváncsivá tette az értékes tanulmány, és az anyagban meghagyott árulkodó jegyek alapján eljutottak a Szombathelyi Berzsenyi Dániel Főiskola KIT Tanszékére, majd a tényleges szerzőhöz. Bíró Szabolcs így beballagott az adóellenőrökhöz, később a pénzügyi nyomozókhoz és azonosította dolgozatát, amelyet az illetékes szakemberek is alapos munkának tartottak. Az APEH azóta áfacsalás vádjával büntető eljárást indított, melynek sikeres lezárása most van folyamatban.
Néhány tanulság:
1. Aki könyvtáros szakdolgozatával rekordot kíván dönteni, már csak ennél értékesebb dolgozatot írhat.
2. A vérbeli információbróker már hallgatói munkájáért is megkéri az árat.
3. Igen értékes anyagokat lehet találni a MIBE honlapján. :-)

Forrás: gmconsulting.hu
KIT Hírlevél, 2005/5. február. 2.

Információs szolgálat nyílik a Fővárosi Bíróságon

Kedden kezdte el működését a Fővárosi Bíróság információs szolgálata. Az irodában két jogász térítésmentesen ad felvilágosítást általános bírósági kérdésekről és konkrét ügyekről.

Forrás: magyarorszag.hu
Magyarország.hu, febr. 14.

Új alelnök és új székhely…

A február 9-i közgyűlésen a tagok új alelnököt választottak Dr. Kiszl Péter egyetemi tanársegéd személyében. Az egyesület új székhelye: ELTE BTK Könyvtártudományi- Informatikai Tanszék, 1088 Budapest, Múzeum krt. 6-8., tel.: 1 411-6567, fax: 1 338-3802. A tagok a levelezőlistán kapnak rövidesen közgyűlési jegyzőkönyvet.

Forrás: (Mikulás G.)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük