Hírlevél – 2012. november

Ajánló

Kedves Olvasónk!

E hónapban ismét új tippet olvashatnak Mary Ellen Bates-től, aki azzal foglalkozik, hogy hogyan gondoljuk végig munkánkat abból a szemszögből, hogy mit is szeretnénk pontosan csinálni és kiknek. James Mullen bemutatja, hogy alacsony költségvetésből hogyan lehet minél több információhoz hozzájutni. Emelett Seth Godintól olvashatunk arról, hogy milyennek is kell lennie a jó liftes beszédnek. Ismertetjük, hogy az Eötvös Károly Intézet miért is perel, valamint bemutatkozik a Palantir. Végül megismerhetjük a titkosszolgálat jövő évi költségvetését.



Tartalom

1. Hogy élvezet legyen az információkereső vállalkozás

2. Hírszerzés alacsony költségvetésből

3. Eddig még senki nem vásárolt liftben semmit

4. Perben, adatnyilvánosságért

5. Ipari kémügy: vitás szabadalmat nem is lehetett volna megadni

6. Palantir – az új generációs elemző intézet

7. A magyar titkosszolgálat létszáma és költségvetése 2013-ban




Hogy élvezet legyen az információkereső vállalkozás

Néhány coaching-ügyfelem a minap megkérdezte, hogyan is gondolkodjanak az üzletről, kik is az ügyfeleik, mi a feladatuk.
1. Fogalmazd meg, mit is szeretsz csinálni. Gondolj vissza az elmúlt néhány alkalomra, amikor annyira elmerültél valamiben, hogy nem is érezted az idő múlását. Mit tettél akkor? Írtál, vagy elemzést készítettél, emberek csoportját vezetted, magadban kutattál? Utána gondold át, hogy mivel foglalkozol most? Én annak idején nagy szervezetben dolgozva nem szerettem embereket vezetni, viszont szívesen kutattam magamban. És átgondoltam, hogy hogyan tehetném a számomra kedves munkát más környezetben. Így fordultam az önálló információs vállalkozás felé.
2. Képzelj el 10 helyzetet, amikor, a számodra kedves munkát végzed a téged kedvelő
emberek számára. Gondold át, mikor ilyen munkát végeztél, mikor, mivel kapcsolatban tartottak ügyfeleid téged igazán értékesnek? Ha pl. szeretsz másokkal beszélgetni és tanulni tőlük, akkor feltehetően kedveled az üzleti intelligencia-szolgáltatást, primer kutatást, fókuszcsoport-moderálást vagy interjúzást. Most például egy légitársaság igazgatója számára keresem a vállalati ügyfelek megtartásának kulcsát; hogy meglelje a még rejtett, ki nem elégített igényeket. Ezért országszerte végzek fókuszcsoportos kutatásokat. Ezek után készíts 10 forgatókönyvet, nem feledve a számodra kedves tevékenységeket. Ügyelj arra, hogy minden forgatókönyv az ügyfelek által benned lelt legjobban értékelt szerepeken alapuljanak, és amiket meg is fizetnek. (ezeket a MEB-féle nemzetközi interjúk igazolhatnak, ld.: www.batesinfo.com/interview). Mindezt ne egy ültő helyedben tedd, hacsak nem vagy nagyon inspirált. Inkább térjél vissza-vissza rá.
3. Milyen közös vonás van ezekben az ügyféligényekben? A megbízók munkaköre, az iparág, a feledet típusa vagy egyéb?
4. Igen, megcsináltad! Azonosítottad, hogy kedvenc üzleti tevékenységeid közül az ügyfelek miért fizetnek a legtöbbet. Következő lépés: hipotézised tesztelése; primer kutatással megállapíthatod, hogy tényleg értékesek-e az általad értékesnek vélt tevékenységek a megcélzott csoport számára?
A www.batesinfo.com/interview-ra kattintva olvasható a célcsoportnak megfelelő kérdések
köre. – És ezzel meg is találtad azt az utat, amely s neked való üzleti tevékenységhez juttat el.

Mary Ellen Bates: Is there planned obsolescence for information?
2012. október.
Ref.: Mikulás Gábor
http://batesinfo.com/Coaching/Coaching/IEnewsarchive/discover.html



Hírszerzés alacsony költségvetésből

Van, mikor alacsony költségvetésből kell megfelelő tartalmat előállítani a megrendelőnek.
Ilyenkor nem lehet a költségesebb források után nyúlni. A helyzet azonban nem reménytelen. James Mullan a Fumsi-ban e célra három forrást ajánl.
1. Twitter. A keresett vállalatoknak sok esetben van hivatalos twittercsatormája. Sőt,
az egyes termékeiknek is lehet. Emellett a cég munkatársai is használhatnak sajátot.
Ezek mind értékes információt nyújthatnak — vagy lagalábbis ugródeszkát. A WeFollow
http://wefollow.com/ vagy a Listorious http://listorious.com/ segíthet twitterezők
megtalálásában, a Tweetdeck http://www.tweetdeck.com/ és a Hootsuite
http://www.hootsuite.com/ pedig a csatornák áttekinthető elrendezésében segít.
(Ezeket előbb le kell tölteni és installálni őket.) Egy adott iparág mikroblogok általi
felderítéséről a “Using Twitter to develop sector knowledge”
http://woodsiegirl.wordpress.com/2012/04/26/using-twitter-to-develop-sector-knowledge/
c. anyag szól.
2. A közösségi hírforrás a LinkedIn http://www.linkedin.com/. Az adott vállalatok oldalai
mellett érdemes még megnézni a munkatársakat és a célvállalattal valamilyen módon
kapcsolódókat is (anyavállalat, leányvállalat, beszállító, alvállalkozó, konkurens).
3. A Quora http://www.quora.com/ regisztrációt kívánó fórumán kérdéseket tehetünk fel
adott témákban.
4. A Slideshare http://www.slideshare.com/ pedig a prezentációk legnagyobb tára.
Ezen keresve feltételezhetjük, hogy az előadásra szánt anyagok összeszedettek.

James Mullen: Competitive intelligence on a budget
2012. május
Ref.: Mikulás Gábor
http://web.freepint.com/go/features/68796



Eddig még senki nem vásárolt liftben semmit

Ha liftes szöveged egy két perces, extra tömörítvénye álmaidnak és az elmúlt évi
szolgáltatásaidnak, akkor azzal csak kárt okozol. Soha nem tudnám ilyen rövid idő alatt
befogadni ambícióidat, és biztosan nemet mondanék. A legjobb liftes szöveg nem egy projektről szól, hanem egy projektet készít elő. Az ilyen beszéd igaz, lenyűgöző, lelkesíti — vagy akéár kétségvbe kergeti — a hallgatóját. Tudniillik kétségbe esik, ha nem hallgathatja meg részleteit is. Ez a szöveg nem egy begyakorlott, csiszolt, mindenki számára elmondható sablonszöveg, hanem egy nagyobb sztori fraktálja. „Otthagytam Emmy-díjas színészi munkámat, hogy ezt csináljam, mert…” vagy: „Vállalatunk nyereséges, és bevételei hetenként 10%-kal nőnek, minden héten, július óta” vagy: „A Spanyol király hívott a múlt héten, a frissen beindított projektünk kapcsán.”

Seth Godin
2012. október
Ref.: Mikulás Gábor
http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2012/10/index.html



Perben, adatnyilvánosságért

Az Eötvös Károly Intézet munkatársa – a TASZ-szal együttműködésben – közérdekű adatok megismerése iránt indított pert a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal szemben. A megismerni kívánt adatok olyan szerződés-teljesítésekkel függenek össze, amely alapján a Századvég-csoport 2012. február 23. és 2012. május 31. között, rendkívül rövid idő alatt végzett munkájáért, közel egymilliárd forint vállalkozási díjat kapott tanulmányírásért, tanácsadásért és hasonló szolgáltatásokért. Ha a vállalkozó hétvégén és minden munkaszüneti napon dolgozott, akkor is naponta kilenc és félmillió forint közpénzért tette ezt. A per még nem ért véget, azonban az első tárgyaláson a minisztérium jogi képviselője által átadott irat szerint „A Századvég Konzorciummal kötött (…) szerződés 2011. évi 939.632.750.- forint összegű forrásából 2012. június 30-ig 933.695.905.- forint összeg került kifizetésre. A fennmaradó (ki nem fizetett) [összeg] 5.936.845.- forint.”
A dokumentum (innen letölthető: pdf) az egyes témák szerint lebontva tartalmazza továbbá
a szolgáltatott tanulmányok, elemzések körülbelüli, átlagos terjedelmét is. A legjóindulatúbb
számítás szerint is egy oldalnyi leírt tanulmányra 470.000 forint, egy szerzői ívre 9.500.000
forint jut. (Pontosabb számítás azért nem lehetséges, mert a minisztérium átlagos és körülbelüli terjedelmet adott meg.)

2012. október
http://ekint.org/ekint/ekint.news.page?nodeid=559




Ipari kémügy: a vitás szabadalmat nem is lehetett volna megadni

Négy év után fordulat állt be a Diagon-Diachem “ipari kémügyben”. Azt közölték: a Fővárosi
Törvényszék döntését követően kiderült, hogy a vádban szereplő hematológiai reagenst
védő szabadalmat meg sem lehetett volna adni, mert a NOVA Biomedical cég hasonló
összetételű reagense már a szabadalmi igény bejelentése előtt évekkel forgalomban volt és
azt díjmentesen átadták a magát károsultnak nevező Diagon Kft. részére. Utóbbi cég
milliárdos veszteségre hivatkozva perelte be a Diachem Kft. egykori munkatársait.
A törvényszék végzése szerint megkérdőjelezhető a Diagon szabadalmi bejelentése.

2012. október 18.
http://hvg.hu/kkv/20121018_Ipari_kemugy_a_vitas_szabadalmat_nem_is_l

Palantir – az új generációs elemző intézet

Minden innováció egyben “kreatív rombolás”, hiszen egy új technológia hatására általában
sokkal hatékonyabban végezhető el egy adott feladat, a hatékonyság pedig gyakran egyet
jelent azzal, hogy kevesebb ember is elvégezheti ugyanazt a munkát. Erik Brynjolfsson és
Andrew McAfee Race Against The Machine című könyve remekül mutatja be, hogy
a hagyományos fehérgalléros állások is veszélybe kerültek immár a big data előretörése
miatt. A Palantir Technologies remek példa arra, hogy miképp alakul át a hagyományos
“policy institute” adatvezérelt szervezetté. Elég egy pillantást vetnünk a Palantir álláshirdetéseire és láthatjuk egyszerre keresnek elemzőket és fejlesztőket. A fejlesztői pozíciók azonban többségben vannak. A hagyományos elemző cégekhez hasonlóan több városban is jelen van a cég (az angolszász világot szépen lefedik már) elemző blogot is visznek, ugyanakkor van külön tech blogjuk is. Ez a furcsa kettősség annak köszönhető, hogy a Palantir egy adatvezérelt cég, célja nem a direkt elemzések készítése, hanem hogy elemzési infrastruktúrát építsen ki ügyfeleinek.

2012. október 9.
http://kereses.blog.hu/2012/10/09/palantir_az_uj_generacios_elemzo_intezet



A magyar titkosszolgálat létszáma és költségvetése 2013-ban

Az adatok a lenti linkre kattinva megtekinthetőek.
http://www.napi.hu/magyar_gazdasag/magyarorszag_hitelezoi_is_lazar_hirszerzoinek_celkeresztjeben.534942.html

IMPRESSZUM

A MIBE-hírlevél a Magyar Információbrókerek Egyesülete tagjainak készülő,
minden hónap elején megjelenő hírlevél.

A szerkesztők örömmel várják ötleteiket, javaslataikat és közreadandó híreket.

Borbély Szabina: szina86@gmail.com
Árki Péter: arkipeter@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük