Hírlevél – 2012. március

Ajánló
Kedves Olvasóink!

Ebben a hónapban is kísérletet tettünk arra, hogy összegyűjtsük azokat a híreket, amelyek az Önök érdeklődésének megfelelőek. Elsőként szeretnénk figyelmüket az adatvédelmi szabályokkal kapcsolatos kérdésekre fordítani, amelyek a magánnyomozókat is erőteljesen foglalkoztatják. Majd ezek után olyan témákat boncolgatunk, hogy hogyan éri meg információbrókerséggel foglalkozni, ha egyáltalán megéri. Szemügyre vesszük az adatpiacot is, vizsgáljuk, hogy a twitter hogyan kezeli a felhasználói tartalmát. Mindezek mellett Mary Ellen Bates tippjeire is vetünk egy szempillantást, jó olvasást kívánunk!

Tartalom

1. Információbrókerség – megéri-e belevágni, s ha igen, hogyan?
2. Hogyan lehet kiszervezni az el nem avulást?
3. Adat piac 1. rész
4. Adat piac 2. rész
5. Adat piac 3. rész
6. Árulja a twitter a felhasználói tartalmat
7. Feláldozzák a pontosságot a gyorsasság oltárán – gyakran hibáznak a keresőmotorok
8. Feláldozzák a pontosságot a gyorsasság oltárán – gyakran hibáznak a keresőmotorok 2. rész

Információbrókerség – megéri-e belevágni, s ha igen, hogyan?

Milyen elhelyezkedési lehetőségek várnak a végzett könyvtáros hallgatókra? Aki tart attól, hogy nehezen kap állást, nem megfelelőt kap, vagy könnyen elveszítheti azt, érdemes gondolkodnia, hogy saját maga teremti meg piacát. Ehhez a megfelelő attitűddel és képességekkel kell felvérteződni. Kipróbált vállalkozási és információkeresési ismeretek birtokában lehet a térítéses információszolgáltatás piacán megélni. Az efféle projektek gyakorlati jellemzői az előadás során számos példában kerülnek elő, a hallgatói kérdésekre való válaszként is. A vállalkozásban segítség a tapasztaltabb kollégákkal való kapcsolattartás és a folyamatos ismeretszerzés, amiben a Magyar Információbrókerek Egyesülete segíthet.

Mikulás Gábor
2011. október
http://videotorium.hu/hu/recordings/details/3470,Informaciobrokerseg_–_Megeri-e_belevagni_s_ha_igen_hogyan_

Hogyan lehet kiszervezni az el nem avulást?

Tervezett elavulás – közismert fogalom az FMCG-piacon. De hogy is van mindez
az információiparban? A fizikai adathordozókon tartott adatok akár épek maradhatnak,
ám az olvasásukhoz szükséges szoftver és hardver még nem feltétlenül érhető el. A legtöbb szoftvergyártó egy idő után leáll a terméktámogatással.  A jobb kézikönyveket is rendre frissítik, így a hallgatók még nem feltétlen találják meg az információt benne, hacsak nem vásárolják meg  az újat. Sok e-tartalom-előfizetés alakul át bérléssé. E problémák részben megoldhatók nyílt forráskódú rendszerek alkalmazásával. Fényképeinket például tarthatjuk a felhőben. illetve a vásárolt szoftvereket letöltjük.

Mary Ellen Bates: Is there planned obsolescence for information?
2012. február 9.
Ref.: Mikulás Gábor
http://www.librarianoffortune.com/librarian_of_fortune/2012/02/is-there-planned-obsolescence-for-information.html

Adat piac 1. rész

Van egy kis földünk. Szeretnénk ültetni valami növényt, mert szeretjük a zöldet, azonban pesti DJ-k vagyunk. A barátnőnk anyjától meg tudjuk kérdezni, hogy az adott növényeket, hogy kell ültetni, metszeni stb. ezzel nincs is probléma. A probléma az, hogy a növényeknek igényeik vannak, a területeknek pedig adottságaik. A földterületünk adott és ki kellene választani hozzá a megfelelő növényt. Ehhez adatokra van szükségünk. Adatokat kell gyűjtenünk a térség éghajlatáról, és egy ehhez passzoló növényt kell ültetnünk. Ahhoz, hogy jó döntéseket hozzunk, hosszútávon jó stratégiát alakítsunk ki, a lehető legtöbb jó minőségű adatra van szükségünk. A továbbiakban két olyan szolgáltatást mutatunk be melyek segítenek könnyen megtalálni és elemezni a számunkra szükséges információt. Először is nézzük a Datamarketet…

2012. február 28.
http://kereses.blog.hu/2012/02/28/adat_piac


Adat piac 2. rész

Mivel nem mindenki szeret maga bajlódni az adatok feldolgozásával, tisztításával és
tárolásával, megjelentek az adatokat API-n (application programming interface, alkalmazás programozási interfész) keresztül rendszerezett formában elérhetővé tévő vállalkozások is a piacon. Most a legnagyobb és legérettebb játékost, a Factual-t, valamint a legígéretesebb feltörekvőt az Uberlic-et mutatjuk be. Szinte mindegy mivel foglalkozik egy honlap, nem árt ha “van adat mögötte”. Egy KKV pl. alap esetben feltünteti elérhetőségét a céges honlapon, ami postacím, telefonszám, e-mail cím minimum. Ha indítunk egy a városunk kávézóit értékelő honlapot valahogy össze kell szedni melyik kávézó hol van, mikor van nyitva, milyen különlegességeket árul (illetve további érdekes adatokkal dobhatjuk fel az oldalt). Könnyen belátható hogy egy e-kereskedelmi oldal is sokat profitálhat, ha sikerül termékeiről további információkat gyűjtenie, de akár önálló szolgáltatások is alapozhatók bizonyos adatokra. Sokaknak van szüksége jó minőségű, könnyen használható adatokra, azonban ezek összegyűjtése és kezelése (data curation, adat gondozás) időigényes, összetett és nagyon drága dolog.

2012. március 6.
http://kereses.blog.hu/2012/03/06/adat_piac_2_resz

Adat piac 3. rész

Sorozatunk korábbi részeiben olyan szolgáltatásokat mutattunk be, melyek nyers adatokat és az elemzésükhöz szükséges eszközöket kínálják, ill. rendezett formában egy API-n (application programming interface, alkalmazás programozási interfész) keresztül teszik elérhetővé a szükséges információt. Most a Kasabi szolgáltatását vesszük górcső alá. A Kasabi mögött a szemantikus technológia egyik legismertebb és legerősebb cége a brit Talis áll. Az alapötlet nagyon egyszerű, a Factual mintájára begyűjtik az adatokat és egy API-n keresztül elérhetővé teszik. A hasonló filozófia mögött azonban két merőben eltérő technológiai megközelítés rejlik.

2012. március 13.
http://kereses.blog.hu/2012/03/13/adat_piac_3_resz

Árulja a twitter a felhasználói tartalmat

A twitter is helyet követel magának a piackutatási piacon, elkezdték árulni a felhasználók
csiripelését cégeknek. Aki képes a kb. havi 200 ezer forintos szolgáltatási díjat kifizetni,
az a Datasift – a twitter partnerének – rendszerén keresztül juthat az adatokhoz.
Az adatvédők szokás szerint fanyalognak a legnagyobb cégek sorban állnak, hogy
kipróbálhassák a megoldást.

2012. március 2..
http://netidok.postr.hu/arulja-a-twitter-a-felhasznaloi-tartalmat

Feláldozzák a pontosságot a gyorsaság oltárán –
gyakran hibáznak a keresőmotorok

Voltaképpen a személyes népszerűség mérésének kézenfekvő módja lehet, hogy valaki
begépeli a saját nevét egy keresőbe: a kapott találatok száma sok mindenről árulkodhat.
A BBC újságírója azonban inkább egy közismert embert választott, próbaképpen Tim
Harford – közgazdász, a The Financial Times újságírója, a Világbank tanácsadója, a BBC
More or Less című műsorának vezetője, akinek magyarul A leleplezett gazdaság címmel
jelent meg kötete – nevét írta a Google-be, és 835 000 találatot könyvelhetett el.
Illetve 325 000-et. Vagy 285 000-et. Az eltérő eredményekért elég volt pár métert
megtennie a szomszédos számítógépekig a BBC szerkesztőségi irodájában…

2012. március 15.
http://hirek.prim.hu/cikk-proxy/90259/

Feláldozzák a pontosságot a gyorsaság oltárán –
gyakran hibáznak a keresőmotorok 2. rész

Lényegében minden keresőmotor néhány nagyobb weboldaltól indul el, azután
megpróbálnak új honlapokat találni, főként a létező weboldalak kapcsolódásai révén.
Vagyis egy viszonylag új honlapról, amelyik semmivel sincs még összekötve, vélhetően
a Google sem fog tudni.

2012. március 15.
http://hirek.prim.hu/cikk-proxy/90261/

 

IMPRESSZUM

A MIBE-hírlevél a Magyar Információbrókerek Egyesülete tagjainak készülő,
minden hónap elején megjelenő hírlevél.


A szerkesztők örömmel várják ötleteiket, javaslataikat és közreadandó híreket.

Borbély Szabina: szina86@gmail.com
Árki Péter: arkipeter@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük