- Váratlan megrendelés: milyen a budapesti hajókatasztrófa sajtóvisszhangja Dél-Koreában?
- Mi az Európai Parlament Sargentini-jelentésének sajtóimpaktja hazánkban?
- Hogyan reagáltak az átoltottságra épített korai, magyar nyitásra a nyugati országokban?
- Hányan és mit nyilatkoztak a magyar külügyminiszter HUXIT-cáfolata kapcsán?
- Hogyan reagált versenytársunk, Szlovákia a Debrecenbe létesített BMW-gyár bejelentésére?
- Kik a Magyarországgal szemben kritikus illetve támogató források és szerzők a nemzetközi médiatérben?
- Hogyan javította a 2016-os vizes-VB hazánk megítélését a világban?
- Milyen híradások övezik a Volkswagen-Csoport Közép-Európába irányuló elektromos akkumulátorgyárának terveit?
- A régiónkba és hazánkba potenciálisan irányuló beruházásokról milyen információkat lehet kinyerni az nemzetközi médiatérből?
Ilyen és ezekhez hasonló kérdésekkel birkózik meg a TranzPress. (“Médiafigyelés – Növekszik a nemzetközi médiatér jelentősége” volt a témája Szalay-Berzeviczy András vendégünknek a MIBE-klubban, febr. 15-én. )
Mint Szalay-Berzeviczy András ügyvezető-tulajdonos kifejtette, ügyfeleiknek nemcsak híreket és adatokat adnak át, hanem sokkal inkább feldolgozott riportokat, adatvizualizációkat és értelmezést – melyek pl. PR-aktivitást érnek, legyen az ügyfél egy-egy tevékenységének sajtóvisszhangja; reputációmenedzsment -, iparági figyelés vagy a konkurensek kommunikációs volumene.
Mindehhez a saját fejlesztésű PressMonitor nemzetközi media intelligence szoftvert használják, mely több mint 1 millió kül- és belföldi online hírportált, print és RTV forrást valamint közösségi média profil tartalmát követi. A nemzetközi hírek 90%-a a BIG 4 hírügynökségtől – azaz Reuters, Associated Press, Agence France Presse és Bloomberg – ügynökségektől származik, ezért a newswire szolgáltatásokat és átvételeiket is követik 7/24. A nyomtatott periodikákat xml-struktúrában, a sajtókivágatokat pdf file-okban, a tévéket és rádiókat pedig hangfelismerő szoftverrel, automatikusan készített leirattal segítségével figyelik. A közeli múltban Magyarország Londoni Nagykövetségének megoldották, hogy a BBC Parliament televíziós csatorna monitorozásával, hangfelismerő szoftver leiratozásával azonnal detektálják, ha a Westminster alsó- vagy felső házában elhangzik egy interpellációban valami Magyarországról.
Az online hír megjelenésétől 40-60 másodpercen belül rögzítik a találatokat. Ez azért fontos, mert meg kívánják előzni a hazai hírszájtokat. Küldetésük, hogy széles lefedettségben sokkal gyorsabbak legyenek a nemzetközi médiatérben, mint a hazai szerkesztőségek külpolitikai szerkesztőségei.
Folyamatosan figyelik például, hogyan csalogatják a működőtőkét a V4-es országok, azaz a konkurens szomszédos országaink befektetésösztönző ügynökségei. Milyen ösztönzőket, adókedvezményeket kínálnak pl. ázsiai vállalatoknak. Hasonlóképpen figyelik, mely vállalat szeretne pl. az Egyesült Királyságban relokálni a Brexit után kedvezőbb gazdasági környezetet keresve. A feladat a gyorsaság, melyet nagyméretű híraggregálás és automatizmusok biztosítanak. Kudarcnak ítéli meg a cégvezető, ha egy információt később találnak meg a külföldi médiában, mint például az Index.
A figyelésre építenek tartalomelemző tevékenységet is. A Neticle-lel együttműködve vizsgálják egy-egy cikk polaritását, hangvételét. Az algoritmusok kb. 65% pontossággal ítélik meg, hogy egy cikk pozitív, semleges vagy negatív a megfigyelt szervezet, személy, esemény szempontjából. Ezért fontos szerepet kap az élő munka is, ami az adatbázisokat folyamatos kontroll alatt tartja: az automatikus minősítést „kézi” javítás követi. Hasonlóképpen osztályozzák a tartalmakat érintő vagy tárgyaló mélységben körüljáró cikkeket. Az utóbbi azt jelenti, hogy egy megfigyelt közéleti szereplőt vagy intézményt az adott cikk egynél többször említi. Automatikusan ki tudják nyerni a szövegekből a nyilatkozatokat és nyilatkozókat is. Ezeknél összetettebb tartalomelemzésre vonatkozó igény egyelőre nem jelent meg az ügyfelek elvárásai között.
Kérdésre válaszolva elhangzott, hogy az ügyfelek semmilyen korlátozást nem támasztanak a figyelt hírek minőségével kapcsolatban. Így nem számít például, ha az ügyfél számára kellemetlen, vagy elfogult az adott tartalom. Sőt, az ügyvezető-tulajdonos tapasztalata szerint a negatív hírekre sokkal inkább figyelnek idehaza.