Ajánló
Kedves Olvasóink!
Rendelkezésükre bocsájtjuk e havi számunkat, benne sok színes hírrel. Tekintsük át a palettát: kapunk tippeket Mary Ellen Batestől, az általa feszegetett kérdés pedig: mit tegyünk, ha ügyfelünk nem tud megfizetni minket? De ebben a hónapban foglalkozunk a SCIP névváltoztatásával, a Bing keresőrendszer fejlesztéseivel, és azzal, hogy milyen károkat okoz a rossz információ, illetve azzal is, hogy egy könyvtár információszolgáltatását mire lehet használni. Ha mindez nem volna elég, hírt adunk egy online arcfelismerő szoftverről, amellyel megtalálható egy adott személyről készült összes fotó, ami felkerült az internetre.
Kellemes olvasást kívánunk, és várjuk továbbra is észrevételeiket, hírgyűjtéseiket az általunk megadott e-mailcímekre.
Köszönettel: A szerkesztők
Tartalom
1. Új Bing-fogások a pontosabb keresésért
2. Leginkább időveszteséget okoz a rossz információ – a szakembernek kevésbé
3. Mennyit is ér valójában a könyvtár információs szolgáltatása?
4. Ügyfeleim nem tudnak megfizetni…
5. Nevet vált a SCIP – stratégiai lesz
6. Online arckereső szoftver
Új Bing-fogások a pontosabb keresésért
A Microsoft Bing keresője a közelmúltban néhány új lehetőséget kínált fel. Néhány ezek közül:
-keressen olyan weboldalakat, amelyen szerepel „műgyanta” kifejezés és tartalmaz ppt-fájlt: „műgyanta contains:ppt”. A prezentációk jellemzően valamely szakterület összefoglalását adják
-keressen olyan oldalakat, melyeken van RSS feed: „műgyanta hasfeed”, tehát van egy cég vagy szakterület híreiről – hogy megbízónk számára naprakészek legyünk – folyamatosan szeretnénk értesülni
-keressen olyan oldalat, mely egy adott honlapról (pl.: mibe.info) meghivatkozott oldalak tartalmában keres kifejezést (pl.: hírszerzés): „linkfromdomain:mibe.info “hírszerzés”, így a számunkra mértékadó honlap szempontjából tekintünk a világba
-a Bing több keresőkifejezés beírásakor alapesetben fontossági sorrendben veszi figyelembe a kifejezéseket, pl. a „szakközépiskola osztályfőnöki pályaválasztás órarend” esetén kisebb súlya van a negyedik, órarend kifejezésnek a futtatandó keresésben. Ezt megakadályozhatja a norelax kifejezés: „szakközépiskola osztályfőnöki pályaválasztás norelax:órarend”.
Mary Ellen Bates: Bing gets smart
Ref.: Mikulás Gábor
2010. július
http://www.batesinfo.com/Writing/Archive/Archive/june2010.html
Leginkább időveszteséget okoz a rossz információ – a szakembernek kevésbé
Nem kérdés, hogy a rossz információ rossz döntésekhez vezethet. A Dow Jones és a Special Libraries Association közös felmérése arra is rámutat, hogy a következmények milyen súlyosak is lehetnek. A döntésre vonatkozó hatását a megkérdezettek kb. 40%-a említette, és 17%-uk tette felelőssé az elvesztett üzleti lehetőségekben. Ám a legnagyobb kár az elvesztegetett idő. A válaszadóknak kevesebb mint fele volt kutató, a többségük tipikus végfelhasználó; azaz nem hivatásos információkereső. Jó hír az információs szakembereknek: a válaszadók szerint az információs szakemberek sokkal kevéssé esnek a rossz információ csapdájába, mint az üzletemberek, diákok vagy a kezdő, illetve gyakorlatlan kutatók. A megkérdezettek 49%-a használ térítéses forrásokat a rossz információ elkerülése érdekében. 76%-uk mondta, hogy igyekszik megbízható forrásokat használni, és 73%-uk szokása, hogy többféle forrás kutatása által csökkenti a bizonytalanságot.
(További megállapítások és kommentárok: http://digbig.com/5bbtmb, a teljes kutatás:
http://digbig.com/5bbtmc.)
Tim Buckley Owen: Bad info wastes time – official
Ref.: Mikulás Gábor
2010. június 22.
http://www.vivavip.com/go/e29571
Mennyit is ér valójában a könyvtár információs szolgáltatása?
A FUMSI anyaga két példát hoz a könyvtárból szerzett információ hasznosításának eredményességére:
1. Könyvtári segítség piackutatónak, akinek feladata, hogy külső példákat és analógiákat keressen, valamint hogy havi hírlevelet készítsen. Ez utóbbihoz folyamatosan tartalmat kell keresnie (e funkció célja annak elhárítása, hogy belterjes információk mentén hoznak döntéseket). E segítség érdekében a könyvtáros nemcsak az információszolgáltatást, hanem az információ felhasználásának tudását is kínálhatja.
2. Segítség egy HR-esnek, akinek feladata: vezetők tájékoztatása és új befektetési terület keresése más országokban. Megkérdezett motivációja szerint: a könyvtáros gyorsabb, mint a saját munkatárs, és több forrást is ismer.
Tanulságok:
-Szánjunk időt arra, hogy megtudjuk, melyek voltak az eddigi információforrások. Ha maguk szeretnének keresni, találjuk ki, mi hasznosat tehetünk hozzá munkájukhoz.
-Bátran kérdezzük meg, hogy az általunk nyújtott szolgáltatás mennyire segíti őket; a választ pedig ne személyesnek vegyük, hanem tanulási lehetőségnek.
-Tudjuk meg, hogy ügyfelünk, illetve keresésének tárgya hogyan segíti szervezetének előbbre jutását – és ehhez hogyan járulhatunk mi hozzá. A könyvtár ebben a semleges segítő szerepét vállalhatja fel.
-Tudjuk meg azt is, hogy a szervezet ügyfeleinek melyek az elvárásai. És mindenképpen gyűjtsük be és használjuk fel ügyfeleink visszajelzéseit.
Joanna Ptolomey: How do THEY use information? Investigating the user
information process
Ref.: Mikulás Gábor
2010. július 5.
http://web.fumsi.com/go/au/4682
Ügyfeleim nem tudnak megfizetni
Gyakori infobróker-panasz, hogy „ügyfeleim nem tudják megfizetni szolgáltatásomat”. Ugyanakkor soha nem volt könnyű ügyfelekre lelni, ezért olyan ügyfélbázist kell építeni, amely meg tudja fizetni a szolgáltatásodat. Elképzelhetőbb, hogy a fizetőképes ügyfelek még nem hallottak rólad. Ha a lehetséges ügyfeleknek eláll a lélegzete kalkulációd hallatán, akkor nem a lehetséges ügyfélbázisod tagjával állsz szemben. Olyan ügyfeleket kell keresned, amelyeknek az igényük és a fizetőképességük egyaránt adott. Tehát keresd azon emberek nagyobb csoportjait, ahol ismételten felhívhatod képességeidre a figyelmet – előadásokkal, cikkekkel, blogbejegyzésekkel stb. Mérd fel, hogy célcsoportod tagjai számára mennyi és milyen minőségű szolgáltatást mutathatsz be marketingtevékenységed során. Ha nem tudsz olyan munkát javasolni és úgy érzed, hogy mindent tőled telhetőt megtettél, akkor nézz más tevékenység után. Fel a fejjel: vannak lehetséges ügyfelek, akik meg tudnak fizetni téged. A te stratégiád pedig, hogy megtaláld őket.
Mary Ellen Bates: “My Clients Can’t Afford Me”
Ref.: Mikulás Gábor
2010. augusztus.
http://www.batesinfo.com/Coaching/Coaching/IEnewsarchive/august10.html
Nevet vált a SCIP – stratégiai lesz
A korábbi “Society of Competitive Intelligence Professionals”-ról “Strategic and Competitive Intelligence Professionals”-ra vált a szervezet. Azaz: a társaság szót stratégiaira csertélte, miközben a rövidítés marad. Nevük magyarul: Stratégiai és Hírszerzési Szakemberek. A változtatás reflektálás a szakma megváltozására, valamint a hírszerzés és a stratégia kapcsolatára.
2010. augusztus 6.
http://www.scipblog.org/?p=55
Online arckereső szoftver
Ami egyszer fent van az interneten, már nem törölhető
– figyelmeztetnek újra meg újra a személyi tanácsadók, tanárok és
adatvédők. A jövőben azonban lejárati idővel
láthatják el fényképeiket és kommentjeiket a
felhasználók egy német informatikusok által
kifejlesztett digitális radír segítségével.
2010. augusztus 24.
http://hirek.prim.hu/cikk/78886/
IMPRESSZUM
A MIBE-hírlevél a Magyar
Információbrókerek Egyesülete tagjainak
készülő,
minden hónap elején megjelenő
hírlevél.
A szerkesztők örömmel várják ötleteiket,
javaslataikat és közreadandó híreket.
Borbély Szabina: szina86@gmail.com
Árki Péter: arkipeter@gmail.com