Hírlevél – 2004. december

Tisztelt hírlevél olvasó!

Itt a december, küszöbön a karácsony és rövidesen 2005-öt írunk – ismét eltelt egy esztendő.
Az év utolsó MIBE hírlevelében az IM céginformációs adatbázisával, az infobrókerek díjszabásával és marketingjével, egy új orvostudományi metakeresővel és még sok más hasznos dologgal foglalkozunk.

Reméljük, hírlevelünk ma is tartalmas olvasmányként szolgál!
Kellemes olvasást kívánunk!

Mivel legközelebb januárban jelentkezünk új számmal, ezért engedjék meg, hogy ezúton köszönjem meg szerkesztőkollégáimnak kitartó és hasznos munkájukat, illetve íly módon kívánjak minden kedves MIBE tagnak

Áldott, Békés Ünnepeket és Boldog Új Esztendőt!

a főszerkesztő

– Tartalomjegyzék –

1. 2003-as vállalati eredmények, mérlegek, cégkivonatok az Internetről azonnal
2. Milyen árat szabjunk infobróker-szolgáltatásunknak?
3. Marketing információbrókereknek…
4. Új orvostudományi metakereső: OmniMedicalSearch.com
5. Online kereshető Internet Encyclopedia
6. A versenytársfigyelés információterjesztési vonatkozásai

2003-as vállalati eredmények, mérlegek, cégkivonatok az Internetről azonnal

Ha cégadatokra van szüksége és ki akarja kerülni a beszerzéssel járó ügyintézést, akkor ezentúl az Interneten is hozzáférhet a kívánt iratokhoz.

Az Igazságügyi Minisztérium Céginformációs rendszerében nyilvántartott cégadatok: mérleg, eredménykimutatás, cégkivonat, cégmásolat, azonnal letölthetők az Internetről. A letöltés regisztráció nélkül, on-line fizetés (vezetékes telefonos, vagy bankkártyás fizetés) ellenében lehetséges.

Forrás: http://www.cegtalalo.hu?partner=vg

Milyen árat szabjunk infobróker-szolgáltatásunknak?

Mary Ellen Bates szerint ehhez két utat járhatunk:

1. Nézzünk körül, hogy hasonló szolgáltatásokért mások mennyit kérnek. (Általában túl keveset: $75/óra nyilvánosan elérhető adatok kereséséért, $200/óra pl. szabadalomkutatásért.) Ilyen módon napi hat-nyolc órát lehet kiszámlázni.

2. Osszuk vissza az éves szándékozott keresetünket. Ez kb. 45-46 hét; 1000 óra évente. Napi négy-öt óra számolható el, a többi idő elmegy marketingre, adminisztrációra, továbbképzésre stb. 100.000$-os éves keresetigénynél 125$/óra jön ki.

Jótanácsként Bates elmondja, hogy gyakorolnunk kell rezzenéstelen arccal és hanggal kimondani: „óradíjam x összeg”. Nos, ez nem is olyan könnyű.
Ajánlatnál adjunk több megoldást meg különböző összegért, hogy az ügyfél választhasson. Pl. átfogó kutatás, a téma áttekintése, vagy bevezető kutatás. Jelezni szükséges azt is, hogy az összeg tartalmazza-e a telefon- és egyéb járulékos költségeket.

Megjegyzendő, hogy az infobrókerek túl alacsonyra értékelik munkájuk díját. Ezért gondoljunk arra, hogy mekkora ügyfelünk éves költségvetése, és hogy milyen haszna származhat az általunk szolgáltatott információból.

Forrás: Rates, fees and sticker shock / Mary Ellen Bates. Bates. In: Info-entrapreneur tip of the month (2004. október)
http://www.batesinfo.com

Marketing információbrókereknek…

Könnyű eladni egy pár cipőt, vagy leültetni egy vendéget a kávéházban – sóhajthat fel az infobróker, aki olyan „terméket” kíván értékesíteni, amelynek lényege láthatatlan; és csak akkor győződhet meg értékéről a vásárló, ha már „elfogyasztotta” azt vagy néha még akkor sem lehet egészen biztos a dolgában. Az információs termékre fokozottan érvényesek a szolgáltatásoknak a megfogható termékekkel szembeni jellemzői, úgymint a

heterogenitás (heretogenity)(a szolgáltatás teljesítménye ingadozó; megítélése is változó, bizonytalan lehet);

nem fizikai természet (persistability) (tapasztalati „termék”, nehéz mennyiségi jellemzőkkel meghatározni);

nem tárolható (persistability)(az igény megjelenésekor teljesítendők, nem raktározhatók), mivel általában határidős döntéshozatalhoz szükséges, az információ értéke gyorsan romlik;

elválaszthatatlanság (inseparability) (minőségét a felhasználás során érzékelik, és korlátozott a lehetőség a selejt utólagos minőség-ellenőrzéssel való kiszűrésére).

Forrás és folytatás: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 2004/12.

Új orvostudományi metakereső: OmniMedicalSearch.com

Új orvostudományi metakereső kezdte meg működését az interneten. Az OmniMedicalSearch.com másként működik, mint a Google vagy a Yahoo. Nem épít saját adatbázist, hanem más keresők eredményeit összegezi. Ha a felhasználó beír egy kulcsszót, a metakereső azonnal továbbítja azt a többi keresőmotornak, és a visszaérkező eredmények közt valamennyi találat szerepel. A legtöbb metakeresővel szemben nem tartalmaz profitorientált (pay per click) keresőkből származó eredményeket.

A kereséshez 32 különböző forrást használ fel, de a felhasználó természetesen tovább szűkítheti a keresést. A következő csoportok választhatók:

  • Valamennyi keresőmotor: a tizenöt legfontosabb orvostudományi kereső eredménye.
  • MedPro keresés: szigorúan tudományos találatok kigyűjtése (PubMed, Nat’l Library of Medicine, CenterWatch.com, HealthFinder.gov, Cancer.gov, Centers for Disease Control, valamint a Teoma a .edu oldalakról).
  • Csak egy kiválasztott kereső használata.
  • Hasonló oldalak keresése.
  • A tárgyszó keresése szótárakban a OneLook.com segítségével.

Az OmniMedicalSearch.com a fentiek mellett orvosi témájú cikkek és képek keresését is kínálja.
További információ: www.omnimedicalsearch.com/overview.html

Forrás: Washington Post, 2004. augusztus 17.
www.washingtonpost.com
Librarian and Information Science News, 2004. július 22.
www.lisnews.com
„Közvetítő forrás”: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 2004/12.

Online kereshető Internet Encyclopedia

A Wiley InterScience az Internet Encyclopedia mindhárom kötetét digitalizálta, és A–Z-ig az összes címszót úgy tette fel az internetre, hogy egy kattintással a szócikkek honlapjait lehet megnyitni. Minden szócikknél megjelenik a szerző neve, a digitális tételazonosító (digital object identifier = DOI) és a beadási dátum. Ezeket a kulcsszavak és a kivonat követik. A teljes szövegben is lehet keresni. A 11 nagy témakörben több mint 200 cikket tartalmazó enciklopédiát elsősorban azoknak az egyetemi oktatóknak ajánlják, akik többet akarnak tudni az internetről, és nem műszaki területen dolgoznak.
További információ: www3.interscience.wiley.com

Forrás: International World Review, 203. sz. 2004. június, p. 3.
„Közvetítő forrás”: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 2004/12.

A versenytársfigyelés információterjesztési vonatkozásai

A tanulmány állítja, hogy a versenytársfigyelés (competitive intelligence, CI) igen jelentős tevékenység, és tanulmányozni kívánja az ilyen információknak a vállalaton belüli, különféle információs és kommunikációs technológiák segítségével történő terjesztését. Foglalkozik még kapcsolódó témákkal, valamint a CI forrásaival, fogadóival és terjesztőivel is.

Az irodalomkutatáson túlmenően a szerzők kvantitatív felmérést végeztek a SCIP (Society of Competitive Information Professionals) tagjai között, és email-interjúkat készítettek néhány találomra kiválasztott résztvevővel.

A tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a technológiák segíthetik ugyan a CI folyamatát, de az eredmény csak akkor lehet igazán hatékony, ha „személy-központú”.

A CI-t nem annyira információterjesztési funkcióként, mint a tudásmenedzsment egyik formájaként kell szemlélni. Ez a szemlélet figyelembe veszi a forrásokat és a CI előállítóinak szakmai hátterét is. A következő kutatási lépés a tanulmány szerint a versennyel kapcsolatos információellátás értékelése lehetne.

Forrás: MARIN, Jane – POULTER, Alan: Dissemination of competitive intelligence = J.Inf.Sci. 30.vol. 2004. 2.no. 165-180.p.
„Közvetítő forrás”: Könyvtári Figyelő, 2004/4.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük