Hírlevél – 2004. november

Tisztelt hírlevél olvasó!

Ismét eltelt egy hónap és mi újabb hírlevelet készítettünk a MIBE tagjai számára. Ebben a hónapban elsősorban a trend-előrejelzéssel, egy webmetriai alkalmazással, a tudásmenedzsmenttel és a Hoovers UK-val foglalkozunk.

Remélem, hírlevelünk ma is tartalmas olvasmányként szolgál!
Kellemes olvasást kíván,

a főszerkesztő

– Tartalomjegyzék –

1. Trendek előrejelzése – divatban és a piacon
2. Egy webmetriai alkalmazás (modell üzleti célra is)
3. Tudásmenedzsment Európa konferencia
4. A Hoovers UK szolgáltatót fellendíti anyacége, a D&B

Trendek előrejelzése – divatban és a piacon

A CNN által megkérdezett divattrend-elemzők egyetértenek abban, az ő munkájuk abból áll, amit mások szórakozásból csinálnak: utazgatásból, vásárlásból, médiafogyasztásból. Ennek eredményeképpen születik meg a tömegpszichológiai elemzés, amely meghatározó szerepet játszik abban, mit viselünk majd jövő nyáron, vagy akár több szezonnal később. Mindezt persze nem lehetne a jól működö ösztönös megérzések nélkül csinálni, amellett, hogy az ember a technológiai innovációkat is naprakészen nyomon követi. A trendelőrejelzők vagy divattanácsadók dolgozhatnak speciálisan erre szakosodott cégeknek, amelyekből azonban alig egy tucat található világszerte, vagy, ami gyakoribb, egyenesen a divattervezőknek, kereskedőknek, gyártóknak szállítják az ötleteket házon belül.

A divathoz kötődő trendelemzés másik típusa az üzleti trendek előrejelzése. Ezek a szakértők nem a színekkel és a formákkal foglalkoznak, hanem inkább azokkal a termékcsoportokkal, amelyek a jövőben divatba jöhetnek, vagy éppen ellenkezőleg, ahol a forgalom valószínűleg csökkenni fog. Az elemzésnél pedig az olajártól a mozijegyekig minden faktort számításba kell venniük, így állapítják meg, milyen divatcikkekre költik a fogyasztók a pénzüket fél év vagy egy év múlva. Akárcsak a divatelőrejelzésnél, az üzleti trendek előrejelzéséhez is jó elemzőkészség, illetve piaci tapasztalat, na és persze jó ösztönök szükségesek. Ebben a szakmában már nagy előnyökkel jár, ha valaki az egyetemi végzettségen kívül MBA-diplomával is rendelkezik. A hatszámjegyű fizetésért egy piacelemző cégnél akár 15 évet is le kell húzni a szakmában, de a pénzügyi területen dolgozók legjobbjai már hat-hét év múlva megkereshetik a 300 ezer dollárt évente.

Forrás: http://www.mfor.hu/cikkek/cikk.php?article=16771&pat=2, okt. 26.

Egy webmetriai alkalmazás (modell üzleti célra is)

A világháló a tudományos kommunikáció fontos eszközévé vált a kutatók számára. Az információs korban az internetet nem használó szakemberek és tudósok azt kockáztatják, hogy ismeretlenek maradnak, és nem veszik figyelembe a munkásságukat. A jelen cikk egy statisztikai módszert mutat be, amellyel felmérhető az egyes tudományterületek „webes jelenlétének” mértéke a brit egyetemeken. A felmérést öt széles szakterület szerint végezték, és az online jelenlét vagy hatás (impact) megállapítására link-számlálást alkalmaztak.

Az eredmények azt mutatják, hogy az egyetemeken a szakterületek közül a természet- és mérnöki tudományok dominálnak, de – méreteikhez képest – a humán tudományok és a művészetek jelenléte is magas. Ez azt mutatja, hogy nemcsak a természettudományokra. jellemző a magas jelenlét. A kutatásokat finanszírozó testületeknek fontolóra kell venniük, hogy mit tegyenek az alacsony jelenlétű szakterületek fellendítéséért.

Forrás: Thelwall–Price: Disciplinary differences in academic web presence – a statisticalstudy of the UK. In: Libri. 2003/4.
Autoref: Könyvtári Figyelő, 2004/3.

Tudásmenedzsment Európa konferencia

2004. november 8-11 között, Amszterdamban rendezték meg azt a Knowledge Management Europe konferenciát, melynek fő mondanivalója a tudás és információmenedzsment gazdasági hasznosságánák kimutatása és a tudásmenedzsment és a vállalati üzleti folyamatok összekapcsolása körül mozgott.

A téma közvetlen aktualitását az adta, hogy 2007-től, a nemzetközi számviteli standard (IAS) szerint összeállított mérleg immateriális sorában meg kell jeleníteni a vállalati „láthatatlan” tudás tőke értékét is, beleértve a goodwillt és mindazon pontokat, melyek a tudásmenedzsment hatókörébe tartoznak.

Természetesen ez nehéz és buktatókkal teli feladat. Az előadók is általában ködösítve, igazi válaszokat mellőzve próbáltak a tudásmenedzsment mérésének problámájával foglalkozni. Igazi megoldást – ahogy az utolsó előadó is hangsúlyozta a zárszavában – csak a tudásmenedzsment piramis tökéletes és teljes körű kibontása esetén érhetünk el, akkor tudjuk a lehető legjobban kifejezni a vállalatunk láthatatlan tőkéjét. A konferencia prezentációi várhatóan néhány napon belül elérhetők lesznek a konferencia weboldaláról. (www.kmeurope.com)

Forrás: http://www.kmeurope.com
Bodony János

A Hoovers UK szolgáltatót fellendíti anyacége, a D&B

A Dun & Bradstreet (D&B) új életet lehelt a Hoovers UK-ba, az olcsó online céginformáció szolgáltatóba, miután megszerezte a Hoovers UK menedzsment és értékesítés csapatát a londoni PowerInfo-tól.

A PowerInfo igazgatója, Gehan Talwatte most mint a Hoovers UK vezetője működik a D&B-nél, és feladata a márkanév újbóli bevezetése a zsúfolt piacra. Talwatte szerint a keresési szakembereken kívül a cégek értékesítési csapatát akarták megcélozni. „Az információkeresés és beszerzés manapság a legtöbb ember számára mindennapos feladat. A Hoovers UK szolgáltatásai megkönnyítik értékesítési listák összeállítását, így az értékesítési szakemberek pl. fel tudják építeni az értékesítési lehetőségek célzott listáját” – mondja Talwatte.

Az új Hoovers UK honlap http://www.hoovers.com/freeuk/ meghatározója egy terjedelmes adattár, bár a D&B 560000 nagy UK társaságra és 90000 nemzetközi cégre kiterjedő részletes adattárához a Hoovers UK Pro Premium előfizetői számára korlátozott a hozzáférés. A Hoovers UK továbbra is nyújt ingyenes szolgáltatást honlapján, nem előfizetők számára is látható a három előfizetői szint (Pro, Pro Plus és Pro Premium) eszközkészlete, így hozzáférnek a Hoovers adatbázis alapadataihoz. Könnyű hozzáférési lehetőség biztosítása volt a cél, amihez nem kell gyakorlat, és közvetlen a kapcsolat a D&B adatokhoz. Amint a felhasználók mélyre ásnak, felfedezik, hogy egyéb eszközök, és többlet tartalom is elérhető.

Az előfizetési díj 1400 angol fontnál kezdődik 5 munkahelyes licencre a Pro-hoz, 3100 font a Pro Plus-hoz és 6200 font a Pro Premium-hoz. Jelentős árengedményt ajánlanak az akadémiai intézeteknek és az üzleti iskoláknak, hogy fokozzák az üzleti iskolák hallgatói körében a szolgáltatás ismertségét.

Forrás: Bobby Pickering: Hoovers UK gets a boost from D&B parent
Information World Review, 2004.okt. 22.
Nattánné Szamosi M.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük