Havi MIBE-klub – első alkalom – liftes téma
Máj. 19., (szerda) 17.00 virtuális MIBE-klub, tagoknak. Újra találkozunk, megtudni a többiekről, hogy vannak, mit tesznek. Magyarán, mutatkozz be. Hogy az gördülékenyebb és professzionálisabb legyen, e hírlevélben két Mary Ellen Bates-anyagot olvashatsz: ‘Hogyan válaszolj a “Mivel foglalkozol?” kérdésre?’ és ‘Három liftes technika’.
Készülj azzal, hogy röviden elmondod:
– mivel foglalkozol?
– mi az, ami foglalkoztat téged?
A cél: kapcsolatépítés, találkozás új szakmai impulzusokkal. Bártan készíts a monitor mellé egy kávét, vagy egy korsó sört. Az időpontot jelöld be naptáradba. A Zoom-meghívó is rövidesen megy a tagoknak.
OSZK-MIBE rendezvény
Az “Üzleti információszolgáltatás a lakosság számára – hazai könyvtárakban?” c. együttműködés keretében az Országos Széchényi Könyvtár a Magyar Információbrókerek Egyesületével közösen szervez konferenciát. A tervek szerint június 9-én. A tervezett előadások, melyeket azonnali kérdéselehetőség is követ:
- A holland Oeffenen.nl működése – munkacím (feltehetően angolul)
- A könyvtár üzleti tanácsadói szerepe és az Oeffenen.nl használata (Deuten-Makkai Réka, Hágai Városi Könyvtár)
- A Kiszámoló blog stratégiája és gyakorlata
- A Pénzcentrum portál stratégiája és gyakorlata.
- Fórum / kerekasztal.
További részletek rövidesen érkeznek.
Hogyan válaszolj a “Mivel foglalkozol?” kérdésre?
Amikor bemutatkozásra készülök, több kérdést teszek fel magamnak. Célom, hogy szavaimat meghallgassák és emlékezzenek rá. Hogy hatékony üzenetet közvetítsek saját értékemről. És igen, ugyanazokat a kérdéseket teszem fel magamnak, mint amikor a rettegett kérdést felteszik: “Na, mivel foglalkozol?”
E kérdés elhangzása után kis szünetet szoktam tartani. Átgondolom: mi az az egy dolog, amiről szeretném, hogy rám emlékezzenek? Szolgáltatásaim felsorolása, vagy az egyetem óta végzett összes munkámat listája helyett a kérdésük mögötti kérdést vizsgálom: – Szóval, Mary Ellen, mit akarsz tudatni magadról?
Kollégákkal beszélek, akik ismerik az információs vállalkozásokat? Akik, mint ügyes vállalkozóra emlékezzenek rám? Találjunk egy közös pontot, hogy új megközelítést leljünk egy üzleti kihívásra? Vagy lehetséges ügyfelekkel beszélek, akik ismerik saját tevékenységüket, de nem tudják, mit kínálhat nekik egy független információs tanácsadó?
Mi a horgom? – Miután azonosítottam, kivel beszélek, arra az egyetlen kifejezésre gondolok, amely felkeltheti a hallgató figyelmét. Rövidnek kell lennie – amit egy levegővel el tudok mondani – és elég emlékezetesnek ahhoz, hogy megragadjon. Potenciális ügyfél estén pl.: „Vezetőknek segítek a intelligensebb stratégiai döntéseket hozni” vagy „Friss betekintést hozok a piacára”. Ha kollégáknak beszélek, elmondhatom egyik legutóbbi projektünk forgatókönyvét, és megkérhetem őket, hogy ők is meséljenek hasonló eseteik kezeléséről. Azaz megkönnyítem, hogy valaki úgy kapcsolódjon bemutatkozásomhoz, hogy emlékezetes maradjak számára.
Működik? – Bármilyen okos lehetek bemutatkozásommal, nem ér semmit, ha az nem jut el hallgatómhoz és nem emlékszik rá. Miután bemutatkoztam, vettem egy mély levegőt, és csak figyelem. Milyen a másik fél arca? Ha értetlen, akkor rajtam múlik, hogy más módon mutassam be magamat. Ha viszont elgondolkodik, és kifejtésre kér, akkor tudom, hogy jó megközelítést találtam.
Információs vállalkozóként tudjuk, hogy egy ügyféllel vagy potenciális partnerrel folytatott sikeres beszélgetés során az idő 80% -át hallgatással töltjük. Rövid és emlékezetes bemutatkozásomat követően elhallgatok, és figyelem, hogy a másik fél hogyan számol be ügyeiről.
A leghatékonyabb bemutatkozások gyakran rámutatnak piacunk legfontosabb fájdalompontjaira, és az azt követő értő figyelmünk előkészíti a következő megszólalásunkat. (ref.: MG) F: Aiip blog, Mary Ellen Bates 2021. márc. 23.
Három liftes technika
Lefagysz-e, ha valaki megkérdez, mivel foglalkozol? Dadogni kezdesz? – Hasznos, ha van egy tömör, emlékezetes válaszod, melyet előhúzhatsz, amikor munkádról kérdeznek. Szokták „liftes beszédnek” is hívni. Miért? Mert egy liftben utazásnyi idő alatt (kb. 30 másodperc) kell felkeltened a legperspektivikusabb ügyfeled figyelmét, arra a kérdésére: “Szóval, mit csinálsz pontosan?”, Cél, hogy megértse: te vagy a megoldás a problémáira.
Sajnos sokan gondolják, hogy ez a műfaj a lehetőség élettörténetük elmondására. Amiből persze az ügyfél azt veszi le, hogy jobban érdekel téged, magad beszélsz, mint arról, hogy mit tehetsz ügyfelei érdekében. Ehelyett inkább a az eredményekre összpontosíts, mint a tevékenységre. Három alternatívát fogok bemutatni: 1. Liftes kérdések és válaszok, 2. Liftes pingpong, 3. Liftes történetmesélés.
- Liftes kérdések és válaszok – Paul és Sarah Edwards hasznos sablont kínálnak a 15-30 másodperces bemutatkozás kidolgozásához. Kérdezheted ezt a liftben: „Tudja, hogyan [és itt vázold a tipikus ügyfelek problémáját]? Nos, ezt úgy oldom meg, hogy [… és itt röviden elmondod, hogyan]. Konkrétan: „Tudja, milyen frusztráló, amikor stratégiai döntést kell hoznia minden szükséges információ nélkül? Nos, cégem segít abban, hogy jobb döntéseket hozzon azáltal, hogy betekintést nyer versenytársai terveibe. Vagy: „Tudod, milyen nehéz gondoskodni az idős szülőkről, ha nem a közelben laksz? Nos, koordinálom ügyfeleim szeretteinek helyi ellátását a [településnév] területén, és mindegyiket a családom részének tekintem. “
- Liftes pingpong – Ne dolgozd ki a szöveget. Ugyanis a beszélgetést csak elindítanod kell. A „mivel foglalkozol” kérdésre olyan választ adjál, amely újabb kérdést generál. Pl.: „megakadályozom az ügyfeleimet abban, hogy nagy hibákat kövessenek el”, vagy „segítek az ügyfeleimnek briliánsan kinézni”. (Ezt egy olyan férfitól hallottam, aki automata defibrillátorokat értékesített, és elmondta az embereknek, hogy az emberi jumper-kábel üzletágban van. Ha erre nem kérdeznek vissza, akkor semmire sem…) Gondold át, milyen elgondolkodtató, vagy akár megdöbbentő dolgot tudsz magadról?
- Liftes történetmesélés – Született mesemondók vagyunk. Ám eredményesek három mondatig lehetünk. Mondataink: 1. az ügyfél helyzete; 2. mit kapott az ügyfeled; 3. mi lett ügyfeled nyeresége. Saját példa: „Egy gyártó fontolgatta, hogy betör az organikus testápolási piacra. Ehhez áttekintettem nekik a piacot, összefoglalva a legfontosabb kérdéseket. Ügyfelem úgy döntött, hogy az organikus babaápolási termékekre összpontosít, amelyen egyértelmű előnyt élveznek.”
Tartsd szem előtt a következőket, amikor a “Mivel foglalkozol?” személyre szabott megválaszolásán dolgozol.
- Kerüld a szakzsargont és a sablonos kifejezéseket, mint pl. „megoldások”. Eredményesebb leszel, ha a szakterületen kívüli emberek megértik és továbbadhatják tevékenységedet.
- Legyél rövid. Melletted szóló érvet kérnek tőled, nem pedig az élettörténetedet vagy szolgáltatáslistát.
- Legyél recesszióbiztos. Melyek az ügyfelek legfontosabb (és nem csak „nice to have” igényei). He nem tudod, járj utána.
- Az egyértelmű előnyt hozó lehetőségekre összpontosíts. Olyan szolgáltatásokról beszélj, melyeket nem tudnak önmaguk megtenni, és amelyek megoldják egy problémájukat, vagy segítenek céljaik elérésében.
- Győződj meg arról, hogy lelkesen mutatkozol be. Ha látják rajtad, hogy szereted munkádat, mások is megkedvelhetik.
Gyakorold a 15 másodperces bemutatkozást akivel csak találkozol, és figyeld meg válaszaikat. Ha üres képet vágnak, megtanulod, hogyan ne csináld. Addig próbálkozz, amíg a nem találsz néhány, számodra önazonos, szenvedéllyel mondható, és a partner szemét felcsillantó szöveget. Bárki viheti híredet –miért is szeretik az emberek annyira a szolgáltatásodat –, aki könnyen, izgalmasan továbbadható szöveget kap a szájába. (ref.: MG) F: Batesinfo, Mary Ellen Bates 2016. márc. 19.
Hogyan törölhetjük le magunkat a netről? Egyáltalán van-e értelme belevágni?
Olyan fáradságos dolog törölni múltunk nyomait az internetről, hogy hacsak nem zűrös földüzletet kötünk a propagandaminiszter friss feleségeként, jó eséllyel nem éri meg a ráfordított energia. Ráadásul az sem biztos, hogy egy elszabadult kollégiumi buli képei bárkit is zavarnának.
Az interneten az is gyanús, ami nem gyanús: olykor éppen a precíz kiradírozottság. Nagyon ritka, hogy valakiről ne lehetne online információt találni: akiről szokatlanul kevés van, annál felmerül a gyanú, hogy aktívan tett is ezért. A webről való eltűnésre joga és lehetősége is van mindenkinek – kérdés csak az, mennyi türelme van hozzá.
Az online jelenlét két nagy részre osztható: egy jól láthatóra és egy kevésbé szem előtt lévőre. Jól láthatóak az aktív közösségimédia-profilok, névvel jegyzett blogok, digitalizált régi újságcikkek – tipikusan akár születésről, házasságkötésről szóló rovatok bejelentményei –, volt általános és középiskolák szintén az internetre mentett osztálynévsorai és tablói, egyetemi diplomamunka repozitóriumok, versenyeredmények. Ha valaki beírja a saját nevét a Google keresőbe, akkor legtöbbeknél ehhez hasonló találatokat fog kidobni. A láthatatlan jelenlét leginkább metaadatok gyűjteménye, amit internetes vásárlások (bankkártyaadatok, lakcím, telefonszám, jelszavak), az okostelefon bekapcsolt helymeghatározási rendszere, okoseszközök és tulajdonképpen minden apró információ épít, amire egy felhasználó rákeres, rákattint, belájkol. Ez a személyesadat-massza leginkább az értő feldolgozásához megfelelő kapacitással rendelkező nagyvállalatok számára lehet értékes. Nem véletlen, hogy ezeknek a tartalmaknak a törlésére komplett amerikai cégek szakosodtak, mint a DeleteMe https://joindeleteme.com/ , amely fizetségért cserébe nyomába ered az eltűnni vágyó internetező értékes adatainak. F: HVG, 2021. márc. 28.
Információs és könyvtári munka Hollandiában – újabb beszámolók a részletekről
Márc. 10-én a Hollandiai Mikes Kelemen Kör, a Magyar Információbrókerek Egyesülete és a KIT Hírlevél online könyvtárszakmai rendezvényt tartott hollandiai magyar könyvtárosok részvételével. A három magyar előadó által átadott tartalmakról szóló megjelent újabb híradások:
– Ne mi, öregebb könyvtárosok találjuk ki, hogy mi jó a célcsoportnak, hanem a célcsoport maga
– A nemzeti könyvtár biztosítja az e-könyvek kölcsönzését – a többi könyvtár ezt közvetíti
– Kreativitás gerjesztése szusival és pizzával – holland Királyi Könyvtár
Titkárt keres a MIBE
A feladatkör részletei a MIBE alapszabályában olvashatók: /alapszabaly/ . A gyakorlatban az egyesület tisztségviselői megosztják maguk között a munkát, mely értelemszerűen az évi három klub- és egy konferencia rendezvényeinek előkészítésében és lebonyolításában, valamint a tagnyilvántartásban, tagdíjak kezelésében csúcsosodik ki. A munkavégzés során felmerülő költségeket az egyesület téríti. További információ: 30 239-2293.