A lehetséges ügyfelek / használók nyelvi kifejezésmódjának tudatos figyelése lehetőséget teremt arra, hogy kiszűrjük a nem komoly rendelési szándékkal közelítőket. Az egyes szám első személyben / többes elsőben nyilatkozó szövegéből azt is megtudhatjuk, hogy mennyire kompetens az adott személy a szakterületen, illetve pozíciójában. Az általános alany használata veszélyt jelez. A könyvtár – küldetése szerint – minden használót kiszolgál. Üzleti használók esetén azonban érdemes idejében kiszűrni a kamuérdeklődőket, akiknek csak összehasonlításra kell az árajánlat, vagy aki feltehetően nem lesz elégedett a teljesítéssel – akármilyen szintű is legyen az. A kompetencia szintjének vizsgálata egyéb információk mellett az illető saját szövegéből is történhet. Ezekre mutatott eszközöket Síklaki István szociálpszichológus a Magyar Információbrókerek Egyesülete és a KSH Könyvtár közös konferenciáján. Előadásának összefoglalója: “A verbális kommunikáció jelentős része – a közhiedelemmel ellentétben – tudattalan nyelvi automatizmusok eredménye. Ez a körülmény sok lehetőséget ad arra, hogy a kommunikátor akaratlanul is eláruljon valamit, a pragmatika, diskurzus elemzés és hasonló tudományok eszközeivel pedig ezek gyakran megragadhatók.”