Mennyien nézték az oldalamat, jó-e a hirdetés, sikerült-e a kampányunk és hasonlók. Ezekről beszélt Farkas Anikó szociológus, kommunikációs specialista (SentiOne) Magyar Információbrókerek Egyesülete és a KSH Könyvtár közös konferenciáján.
A social listening (magyarul kb.: internetfigyelés), mint kutatási módszertan
– cikkeket és a kommenteket keres az interneten
– hozzá veszi a közösségi média (Facebook, Twitter) híreit (ez így már a keresett adatok 70%-a)
– a web listeninggel kerekedik ki a 100%-ra az elemzett források köre.
A szentiment-elemzés során szöveganalitikával besorolják a talált tartalmak érzelmi töltetét (pozitív, negatív, semleges), és mérik ennek időbeni alakulását. Az előadó által hozott példák: FINA és Hosszú Katinka, Black Friday, Glamour illetve Joy-napok, főpolgármester-jelölti említések, EasyJet repülőgép-üléses krízise, konkurens vállalatok stb.
A kapott adatok alkalmasak arra, hogy azonosítsuk a legeredményesebb gyakorlatokat, legjobb csatornákat a marketing-piacon. Így derül fény arra pl. hogy 2018-ben a hírcsatornákat leelőzték az influenszerek, vagy a Black Fridayba bevonódtak a férfiak is.
Ezt követi az elemzés, mely segít a lehetséges buktatók kiszűrésében. Persze, hogy kevesebb közösségimédia-találatot kap Tarlós, ha nincs Facebook-oldala. Vagy: a “Hitler halott, a háborúnak vége” példamondat esetén az kifejezések mindegyike negatív, együttesen azonban más eredményt adnak. Az elemzést végül az ügyfél értékeli, pl.: a kapott adatok fényében megérte-e a Coca-Cola melegkampánya. (MG)