Kerekes Pál elnöki pályázata az MTI, mint információs kompetencia-központ megszervezésére
Ötévenként lehet pályázni az MTI elnöki pozíciójára. 2007. év szeptemberében zajlott az utolsó vezetői versengés. Négyen adtak be értekezést. A győztes az előző ciklusban is elnöklő pályázó lett, mandátuma ezzel öt évre ismét érvényes. Szakmai elismerés illeti a sikeres versenyzőt. Ezt nem vitatva, inkább a tisztelve a győztest, Kerekes Pál, az egykori pályázó, a MIBE tagja, a honlapon publikálja pályázatát, kereken egy évvel azután (2007. december), hogy a Magyar Köztársaság elnöke kinevezte az új vezetőt.
A pályázat teljes közreadásával a szerző azt szeretné jelezni, hogy az a tisztességes és átlátható, ha a pályázó utóbb, a döntés végérvényes meghozatala és az esetleges – ez ilyenkor szinte elkerülhetetlen – érzelmi reakciók lenyugvása után publikálja pályamunkáját. Ez serkenti a szakmai vitákat, és segítséget ad a jelenlegi és a karriert-tervező vezetőknek az intézmény-menedzselési kérdéskörök áttekintésében.
A pályázó célja az volt, hogy az informatikai konvergencia szorításában rázkódó mediális közszolgálati nagyintézmények megújulásának problémakörét érzékeltesse, rámutatva, hogy a jövőben az archiválás és az info-raktárakból a digitalizáció útján visszanyert tartalom szolgáltatása alapfeladatként jelentkezik az eredetileg más célú intézményeknél is. A nemzeti tudás-bázisokhoz való térítésmentes hozzáférést lehetővé kell tenni minden olyan regisztrált érdeklődőnek, aki a tudás-elérés módszertanát ismeri, és képes egyedül is adatbányászatra.
A pdf-ben letölthető (460kb) pályázat tartalomjegyzéke:
I. VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ – MONDATOK A PÁLYÁZATBÓL 1
II. PIAC ÉS KÖZSZOLGÁLAT – TRENDEK, LEHETŐSÉGEK, TENNIVALÓK 3
1. ÁLTALÁNOS KITEKINTÉS 3
a, Hírügynökség: a műfaj történetének vége? 3
b, Informatikai kihívások, média-kannibalizmus 4
c, Új tartalomszolgáltatás: az archívum, mint köztér 5
d, MTI Stratégiai terv 2004-2007 5
2. HELYZETÉRTÉKELÉS – PIACI KÖRNYEZET – MEGOLDÁSOK 6
a, Hírgyűjtők és nagykeresők 6
b, Konzum értékesítés kontra érték-maximálás 7
c, Közszolgálat és információkereskedelem 8
d, Elektronikus portál vagy web-promóció? 9
3. A GAZDÁLKODÁS ÁTTEKINTÉSE: MÚLT ÉS JELEN 11
4. JÖVŐ-ÖKONÓMIA: MÉDIAHÁZ ÉS KOMPETENCIAKÖZPONT 12
III. KÖZSZOLGÁLATI FELADATOK, KIEGYENSÚLYOZOTT TÁJÉKOZTATÁS 13
1. A „hitelesség szigete” 13
2. Tényszerű és pontos 14
3. Határon túl – Európán belül 15
4. Közszolgálati médiumok: partnerek vagy üzletfelek? 16
5. Hírhozó vagy hírdizájner 17
6. Nyelvi innováció 17
V. STRATÉGIAI CÉLOK ÉS FELADATOK 18
1. Humán erőforrás: munkatársi alkotóközösség 18
2. Bel-és külföldi tudósítói hálózat: régiók mentén is 18
3. Marketing és értékesítés: média-közmű, hír-nagyáruház 19
VI. PROJEKT-ISMERTETÉS, CSELEKVÉSI TERV 20
1. NAGYPROJEKTEK, ÉVI BONTÁSBAN 20
a, 2008: elektronikus hírügynökség, online közszolgálati hírmédium 20
b, 2009: Európa-parlamenti választás, Európa-kapu 21
c, 2010: Országgyűlési és önkormányzati választás, net-tv vitaműsorok 22
d, 2011: Hírek hasznossága vagy hasznosságok hírei 22
2. FOLYAMATOS PROJEKTEK 23
a, MTI-híradó 23
b, Elektronikus kiszolgálás, digitális hír szervírozás 23
c, Sajtóadatbank, fotóarchívum: nemzeti tudásközösség alkotóelemei 24
d, Lehetőségek az információs piacon, tudástranszfer 24
e, Hírkiadás bővítése: elemzések, naptárak, összeállítások 24
f, Konkurencia: hírgyártó- és továbbító vállalkozások integrálása 25
3. INGATLANHASZNOSÍTÁS 25
4. ALAPÍTVÁNYI LEHETŐSÉGEK, SZPONZORÁCIÓ 25