MIBE Hírlevél, 2020. január

 

10 legfontosabb mítosz az információs tanácsadói vállalkozás indításában

Mary Ellen Bates csokorba gyűjtötte az információs tanácsadás indításával kapcsolatos hiedelmeket. Íme:

  1. Konzultációval az emberek akkor foglalkoznak, mikor éppen nem alkalmazottak

Tapasztalataim szerint nem indíthatsz egyidőben vállalkozást és foglalkozhatsz munkakereséssel. Vagy arra összpontosítasz, hogy megtaláljad azt, amire az ügyfeleknek leginkább szükségük van, és hogyan tudod kielégíteni ezeket, vagy arra, hogy ki fog téged alkalmazni.

  1. Az alkalmazotti tevékenységeid értékelik majd az ügyfeleid

A munkavállalókat általában a folyamatok fenntartásáért fizetik, míg a tanácsadókat az eredményekért. Noha végezhetsz tanácsadóként ugyanolyan típusú munkát, mint egy munkavállaló, a hangsúly – és a fizetség – nagyon eltérő.

  1. Tudom, mi kell az ügyfeleknek

Addig nem tudod, mire van szükségük, mit fizetnek jól meg, míg legalább fél tucat valóság-ellenőrző interjút el nem készítettél (https://www.batesinfo.com/reluctant-entrepreneur/making-yourself-irreplaceable/) Mindig meglep, mennyit tanulok, amikor ilyen interjúkat készítek meglévő ügyfeleimmel.

  1. Majd kiszámlázok heti 40 órát

Munkaidődnek legalább felét sosem tudod kiszámlázni. Ez ugyanis marketing, adminisztratív feladatok, például számlák fizetése és küldése, több marketing, szakmai fejlődés, mint például konferencia-részvétel, és még több marketing. Több mint negyed évszázada vállalkozom, és időmnek legalább egyharmadát marketingre fordítom.

  1. Nem kell túl keményen dolgoznom / a részmunkaidő is elég

Mintegy 400 óra szolid, kitartó munka szükséges az első ügyfél megszerzéséig. Részmunkaidőben ez sokkal tovább tart. További információ: https://www.batesinfo.com/reluctant-entrepreneur/400-hours-to-profitability/.

  1. Egyenesben leszek az üzleti terv elkészítése után

Üzleti terv? Milyen üzleti terv? Igen, bár fontos tudni, hogy merre tartasz, de alapvető egy olyan rövid távú mutató is, amely folyamatosan összpontosításra késztet. Melyek a mérhető 12 hetes eredmények? Mit kell az első (vagy a következő) fizető ügyfél megszerzéséhez?

  1. Hideg hívásokat kellenek az üzlet elindításához

Neeem. Senki sem bízik benne a hideghívásokban. Ennél is fontosabb, hogy sikeresebb leszel, ha hálóval, nem pedig pecabottal igyekszel halat fogni. Meríts nagyot!

  1. Folyamatos feladatot adó ügyfelekre kell összpontosítanom

Dehogy! Az ilyen ügyfelek több okból sem jók. Folyamatért fizetnek, nem eredményért, tehát általában árérzékenyek. Az idődet fizetik meg, nem a munkád értékét. Egy nagyobb tevékenység fogaskerekeként néznek rád, ezért általában keveset fizetnek. Elringatnak téged, hozzászoktatva a folyamatos fizetéshez, egészen addig, míg más után néznek, és akkor hirtelen jövedelem nélkül maradsz.

  1. Induláskor alacsony árakat kell szabnom

Ha így teszel, akkor árérzékeny ügyfeleid lesznek. És e szerint is fognak értékelni. Alacsony értékű projektet kapsz, és csak más alacsony költségvetésű ügyfeleknek ajánlanak.

  1. Meg tudom csinálni egyedül is

Lehet, hogy vállalkozásodban egyedül vagy, de mégsem nem vagy egyedül! Az AIIP [vagy a MIBE – szerk.]. Olyan erőforrásokat kínál, amelyek segítenek a siker elérésében – megbízható társakat, mentorokat, beszélgetéseket, eseményeket, ahol a legnagyobb kihívásokról esik szó, és fejlődési lehetőségeket. (ford.: MG) F: https://www.batesinfo.com/reluctant-entrepreneur/10-myths-of-starting-a-consulting-business/ 2019. ápr. 29.

 

Titkárt keres a MIBE

A feladatkör részletei a MIBE alapszabályában olvashatók: /alapszabaly/ . A gyakorlatban az egyesület tisztségviselői megosztják maguk között a munkát, mely értelemszerűen az évi három klub- és egy konferencia rendezvényeinek előkészítésében és lebonyolításában, valamint a tagnyilvántartásban, tagdíjak kezelésében csúcsosodik ki. A munkavégzés során felmerülő költségeket az egyesület téríti. További információ: 30 239-2293.

 

Testre szabás analógia: Szintet léphet a házhoz szállítás: a hűtőig viszik a kaját

Bevásárolnak helyettük, észben tartják, ha elfogyott a kedvenc sajtjuk és el is rendezik a hűtőben az árukat a Jupiter startup alkalmazottai, akik azért vannak, hogy a Szilícium-völgy meghódítását tervező elfoglalt startupos vállalkozók életét könnyebbé tegyék.

Nehéz dolga van azoknak a vállalkozóknak, akik a kaliforniai Szilícium-völgyben, a startupok paradicsomában szeretnének befutni. A hosszú munkaórák mellett pedig nem jut mindig idő az olyan hétköznapi tevékenységekre mint a bevásárlás. Legalábbis ez derül azokból a gombamód szaporodó startupok szolgáltatásokból, amelyek az elfoglalt startupperek kiszolgálására épülnek. F: https://www.napi.hu/nemzetkozi_vallalatok/hazhoz-szallitas-uj-megoldas-usa.698228.html 2020. jan. 11.

 

Adatbányászat segítette az ellenzéket az októberi választások Facebook-kampányában

A kormányoldalnál nagyságrendekkel szűkösebb erőforrásokkal gazdálkodó ellenzéki összefogás egyetlen csatatéren tudta alaposan megverni a kormányoldalt a tavalyi önkormányzati választási kampányban: az interneten, egészen pontosan a Facebookon. A váratlan siker kovácsait keresve a közösségimédiás csatornák felhasználói adataira politikai kampányfegyvereket építő, erősen rejtőzködő cégcsoportot találtunk, amelyet a 2002-2010 között regnáló szocialista kormányok egykor prominens képviselői hoztak létre.

Az Átlátszó több, egymástól független forrásból úgy tudja, hogy az EzaLényeg-hadművelet legfontosabb részfeladata, a facebookos hirdetések célcsoportjainak kialakítása és a hirdetések célzása egy a széles nyilvánosságban egyelőre teljesen ismeretlen vállalkozás, a Datadat cégcsoport munkája volt.

Dessewffy tanulmányait lapozgatva ugyanakkor kialakulhat némi elképzelésünk arról, hogy milyen képességkészlete volt-van az adatbányász vállalkozásnak. Egy 2018-as kutatásban Dessewffyék a “sugar daddyk” randiszájtjaként elhíresült Puncs.hu botrányán felháborodók csoportját vizsgálták, és csak nyilvános, mindenki számára elérhető facebookos lájkok és kommentek elemzésével döbbenetesen részletes képet tudtak festeni erről a kvázi szubkultúráról. F: https://atlatszo.hu/2020/01/09/a-levitezlett-obaloldal-adatbanyasz-cegcsoportja-segitette-az-ellenzeket-a-tavalyi-valasztasokon 2020. jan. 9.

 

Meglepő mértéket ölt világszerte a sötét, vagy dark web használata

A hagyományos honlapokon, keresőmotorokban meg nem jelenő felületeteket a PreciseSecurity.com informatikai biztonsági szakportál kimutatása alapján az amerikaiak 30 százaléka rendszeresen látogatja, ez világszerte a legnagyobb arány, de Dél-Amerikában 21, és Európában is a felmérésben résztvevők 17 százaléka mondta azt, hogy napi szinten használja a rejtett internetet.

Az európai válaszadók 50 százaléka már találkozott a jelenséggel, ők legalább egyszer már próbálkoztak a dark webbel. A legtöbben azért váltottak a sötét hálóra, hogy megőrizzék anonimitásukat. A válaszadók 40 százaléka ezt nevezte meg elsődleges indokként.

Egyaránt a nagyjából a válaszadók negyede azzal magyarázta a törvényen kívüli internetezést, hogy ezzel hozzáfér országában nem elérhető tartalmakhoz, vagy az országa kormánya által célzottan tiltott tartalmakhoz. Ugyanilyen arányban tartanak a netezők attól, hogy az internetszolgáltatók, vagy a kormányuk, illetve más országok kormányai megismerik az adataikat.

Érhető mód nincs szem előtt a szakirodalma annak, hogy miként lehet a dark webet használni, de némi kutakodással attól még kitanulható a műfaj, ami alapján még nőhet is a felhasználói szám. F: https://www.napi.hu/nemzetkozi_gazdasag/dark-web-internet-felmeres.697917.html 2020. január 6.

 

Social listening és szentiment-elemzés (MIBE-KSH Könyvtár konferencia)

Mennyien nézték az oldalamat, jó-e a hirdetés, sikerült-e a kampányunk és hasonlók. Ezekről beszélt Farkas Anikó szociológus, kommunikációs specialista (SentiOne) Magyar Információbrókerek Egyesülete és a KSH Könyvtár közös konferenciáján.

A social listening (magyarul kb.: internetfigyelés), mint kutatási módszertan

– cikkeket és a kommenteket keres az interneten

– hozzá veszi a közösségi média (Facebook, Twitter) híreit (ez így már a keresett adatok 70%-a)

– a web listeninggel kerekedik ki a 100%-ra az elemzett források köre.

A szentiment-elemzés során szöveganalitikával besorolják a talált tartalmak érzelmi töltetét (pozitív, negatív, semleges), és mérik ennek időbeni alakulását. Az előadó által hozott példák: FINA és Hosszú Katinka, Black Friday, Glamour illetve Joy-napok, főpolgármester-jelölti említések, EasyJet repülőgép-üléses krízise, konkurens vállalatok stb.

A kapott adatok alkalmasak arra, hogy azonosítsuk a legeredményesebb gyakorlatokat, legjobb csatornákat a marketing-piacon. Így derül fény arra pl. hogy 2018-ben a hírcsatornákat leelőzték az influenszerek, vagy a Black Fridayba bevonódtak a férfiak is.

Ezt követi az elemzés, mely segít a lehetséges buktatók kiszűrésében. Persze, hogy kevesebb közösségimédia-találatot kap Tarlós, ha nincs Facebook-oldala. Vagy: a “Hitler halott, a háborúnak vége” példamondat esetén az kifejezések mindegyike negatív, együttesen azonban más eredményt adnak. Az elemzést végül az ügyfél értékeli, pl.: a kapott adatok fényében megérte-e a Coca-Cola melegkampánya. (MG)

 

Mivel foglalkozik egy információbróker? (interjú a Képmás magazinban)

(Képmás, 2020. jan.) Sokak számára az információbrókerség fából vaskarikának tűnik ma, az internet korában, amikor úgy érezzük, minden tény, tudnivaló csupán egyetlen kattintásra van tőlünk. Mikulás Gáborral, a téma egyik hazai szakértőjével, a Magyar Információbrókerek Egyesületének elnökével beszélgetve azonban kiderül, hogy korántsem egyszerű hozzájutni minden adathoz, a válogatás gyakran értő szakembert kíván. … F: https://kepmas.hu/mivel-foglalkozik-egy-informaciobroker 2020. jan. 4.

 

Magánnyomozás és a marketing (MIBE-KSH Könyvtár konferencia)

Nem olyan könnyű a magánnyomozónak marketinggel foglalkoznia. Viszonya vele talán leginkább olyan, mint a fogorvos esetében: ha fáj a fogunk – itt: javítani szeretnénk üzleti pozíciónkat -, akkor megtaláljuk. Ha nem, akkor nem törődünk vele – fejtegette Német Ferenc az Információs támogatás a marketingháborúban c. előadásában. A magánnyomozó nemigen beszélhet saját teljesítményéről, hiszen akkor annak egyik fontos összetevőjét, a diszkréciót szüntetné meg. Bizalmi szolgáltatás, akár pl. a nőgyógyászé.

Egy olyan világban, ahol sokak szerint a Google-n mindent meg lehet találni, azonban el kell mondani, hogy a magánnyomozással szerezhető információ nem just-in-time. Idő kell annak előbányászásához. F: /magannyomozas-es-a-marketing-jegyzet-a-konferencia-eloadasarol/ 2020. jan. 2.

 

ADATNYILVÁNOSSÁG

 

Titkolják a mentők, hogy mennyit fejlődtek az uniós milliárdokból

Kérésünkre se adta ki a mentőszolgálat azokat az adatokat, amelyekből kiderülne, hogy valóban úgy javul a teljesítményük, ahogyan azt hirdetni szeretik.

Több mint egy órát várt a mentőre a főváros közepén az a tolókocsis, mellkasi fájdalmakra panaszkodó ötven körüli asszony, akihez a múlt hét kedden egy járókelő hívott segítséget. Mire végül eljutott a Szent Imre kórház sürgősségi osztályára másfél óra telt el. Ez a várakozási idő nem tűnik ritkának. Sőt információink szerint a fővárosban délutánonként, kora este meglehetősen gyakran nem tudnak elég gyorsan kocsit küldeni. Annak ellenére sem, hogy a kormány az előző uniós ciklusban 15 milliárd forint uniós pénzt költött el arra, hogy a sürgős hívások legalább 90 százalékában negyed órán belül kiérkezzen a mentő.

A késedelmek okairól lapunknak gyakorló mentők azt mondták: vagy nincs elég hadra fogható ember vagy nincs elég autó a feladatok zökkenőmentes teljesítéséhez. Egyre több orvos, mentőtiszt és gépkocsivezető hiányzik a műszakokból, így nem lehet a sürgős esetekhez kellő gyorsasággal rohamkocsit küldeni. A legkritikusabb helyzetben a Közép-Magyarországi Régió van, ezért naponta átlagosan öt kocsi érkezik vidéki állomásokról ide. F: https://nepszava.hu/3064522_titkoljak-a-mentok-hogy-mennyit-fejlodtek-az-unios-milliardokbol 2020. jan. 23.

 

ADATVÉDELEM

 

Eljött az idő, amikor az online tevékenységed alapján pontozzák, mennyire vagy megbízható állampolgár

Egy Los Angelesben élő modell, Kaylen Ward a Twitteren gyűjtött az ausztráliai bozóttüzek károsultjainak, és azt mondta, 1 millió dollár jött össze. (Összehasonlításképp: a világ leggazdagabb embere, Jeff Bezos 690 ezer dollárt ajánlott fel).

Wardnak a kampánya elején három Instagram-oldala is volt, ezek közül egyikkel sem vett részt a gyűjtésben. Ennek ellenére az Instagram mindhárom fiókot lekapcsolta, mondván, a Twitteren való viselkedése megsértette az Instagram szexuálisan szuggesztív tartalmi irányelveit.

Ward, a “meztelen filantróp” ugyanis a Twitteren meztelen képet ajánlott fel azoknak, akik bizonyítani tudták, hogy adakoztak az ausztrál vörös keresztnek vagy a koalakórháznak. Ez az akció egyébként nem is ütközött a Twitter szolgáltatási feltételeibe.

A leghíresebb szociális kreditrendszer Kínában működik. 2018-ban írtunk arról, hogy az ottani rendszer lényege, hogy mind az 1,4 milliárd állampolgárnak elkészül egy személyes adatlapja, rajta meghatározott számú kreditponttal. A lista élén levőknek könnyű az élete, olcsó hitelhez, jó munkahelyekhez jutnak, és a gyerekeik jó oktatást kaphatnak, de akik veszít a pontjaiból, az súlyos korlátozásokkal nézhet szembe, még mozogni sem tud szabadon, és sok mindenhez nem jut hozzá, amihez egy rendes állampolgár igen. A technológiát az ujgurok elleni fellépés során is bevetették.

Az olyan eszközök, mint a PredPol, mesterséges intelligenciával próbálják különböző adatokra (például etnikum, digitális lábnyom, bűnözési statisztikák) alapozva előrejelezni, hogy hol és mikor történhet bűncselekmény. De az ilyen prediktív rendszabályozás tartósítja a diszkriminációt. F: https://444.hu/2020/01/27/eljott-az-ido-amikor-az-online-tevekenyseged-alapjan-pontozzak-mennyire-vagy-megbizhato-allampolgar 2020. jn. 27.

 

Szerkesztette: Mikulás Gábor mikulasg@gmconsulting.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük