Hírlevél – 2016. április

Tippek big data és önfejlesztés témakörben

A Microsoft műszaki szakkönyvtárában könyvtáros asszisztens Natasha Chowdhury, és az önfejlesztés valamint a big data területének hasznos forrásaiból ajánl. Négy éve dolgozik jelenlegi helyén, ezalatt teremtette meg saját rés-témaköreit az említett két szakterületen, melyek ugyan nincsenek kapcsolatban egymással, mégis nagy igény mutatkozik rájuk: az emberek szeretnék jól kezelni a nagy adathalmazokat illetve fontos számukra, hogy jól kezeljék társas kapcsolataikat különböző helyzetekben.

  • Forbes oldalát hetente többször érdemes átnézni. Az üzleti élet minden területét felöleli, legyen az technológia, a média vagy pharma) és a nagy címlapsztorik is jók az üzleti vezetőkről. Ez nagyon fontos a témában.
  • The Muse-t naponta nézem. Időmenedzselési praktikáktól interjúpraktikákon keresztül könyvajánlásokig mindenféle témát felvet. Folyamatosan friss híreit rendszeresen osztom az egész szervezetben – gyakran igen jó visszhanggal.
  • Bernard Marr: Fantasztikus fickó. Könyvei ott vannak könyvtárainkban, én pedig követem a LinkedIn-en. Feliratkoztam heti hírlevelére. Mindent tud, amit az adattudományról tudni kell. Sok esettanulmányt hoz, és jól érthető a stílusa.
  • Seth Godin kiváló író. Az ő marketingkönyvei is mind megvannak. Kivételesen jó művek. Blogján követem. Marketing-ügyben az először nála keresek. Naponta posztol, és általában olyat, ami engem érdekel.
  • TechCrunch: kezdetben nem szerettem, de ma már a reggeli teám mellett olvasom, hogy tudjam, mi újság a technológia világában. Beszámolóinak stílusa határozottan jobb, mint a Wired vagy a The Verge, és az is jó, hogy régiónként differenciálja a híreit.

F: Jinfo Blog 2016. április 20.

 

Vállalati könyvtárak manapság – Infoszabóság

Miközben drasztikus zsugorodás volt tapasztalható a vállalati könyvtárak között az utóbbi 20 évben, a (mai néven) Magyar Telekom könyvtára – kiszervezéssel – megmaradt. Az Infotéka néven szolgáltató Infodok Kft. ügyvezetője látványos ábrákon mutatta be, hogy a munkahelyi könyvtárak száma az internet elterjedésének ütemében csökkent. Ma a munkahelyeknek hozzávetőlegesen 20%-ában találunk szakkönyvtárat. Ennyi könyvtár / információs központ tudta bizonyítani fenntartóik számára, hogy a könyvtárat nem mindenben váltja ki az internet.

Az általa kínált hozzáadott értékek:

  • Szerepvállalás a fenntartó szakmai és üzleti folyamataiban – belső értéklánc
  • Szerepvállalás a külső információforrások közvetítésében – szolgáltatói értéklánc
  • Hozzáadott értékek – forrásválasztás, előszűrés (mennyiség, minőség), mit/kinek/mit
  • Kinek mi az érték? – testreszabás
  • Ár/érték arány – költséghatékonyság.

Az ügyfelek elvárásait rendre felmérve azt tapasztalják, hogy drasztikusan növekszik a videó általi tájékoztatás iránti igény, bár az emailes és internetes csatorna ma még(?) kedveltebb. A telefonos és személyes tájékoztatás alacsony szintről folyamatosan esik vissza.

Stratégia a pozíció megőrzésének eszközei:

  • Beépülés a szakmai és üzleti folyamatokba
  • Támogató szakmai partner imázs fenntartása
  • Testreszabás: tartalom, forma, információs csatorna
  • Proaktivitás és utánkövetés
  • Rugalmasság, nyitottság az új igényekre
  • Költséghatékonyság kommunikálása.

F: Kóródy Judit. Szakkönyvtári seregszemle 2016. márc. 29. Videófelvétel: KSH Könyvtár Videotorium; Prezentció: KSH Könyvtár Prezi

 

Szentimentek, emóciók és témák elemzése interjúkban

Április 15-én bemutatjuk [Precognox Kft.] legújabb fejlesztésünket a “Tedd meg az első lépést” zárórendezvényen.

Az esemény a Születésház Egyesület 2015. március 1. – 2016. április 30. között lezajlott projektjét zárja le. A projekt azt a célt szolgálta, hogy hozzájáruljanak a magyar szülészeti ellátórendszer egyenlő módon hozzáférhetővé válásához és a nők méltóságát tiszteletben tartó, szakszerű ellátás biztosításához. Ennek keretében négy közösségben (Pécs: István-akna, György-telep, Szakácsi, Told) készítettek mélyinterjúkat közel harminc nővel. Az eseményen az interjúk elemzéséhez készített analitikai felületet fogjuk demózni.

A felületet az interjúelemzői munka támogatásához, illetve kiegészítéséhez készítettük. Az elkészült dashboardon az interjúk szentimentjei, emóciói, témái és leggyakoribb szavai jelennek meg különböző ábrákon, például oszlopdiagramokon vagy szófelhőkön. Emellett a felület lehetőséget ad az interjúkban való keresésre és szűrésre, amikkel az ábrák és az interjúegységek dinamikusan váltanak.

F: KeresőVilág 2016. ápr. 15.

 

Deep web és sötét web…

A kanadai CIGI-Ipsos felmérése szerint az internetezők 71 százaléka törölné el a föld színéről a sötét webet (dark web), amelyet az internet alvilágaként is emlegetnek. A kutatás során összesen 24 ezer embert kérdeztek meg a világ minden tájáról arról, miként vélekednek az anonim hálózatokról, mennyire bíznak meg az interneten található tartalmakban, szolgáltatásokban, illetve a kormányban.

– Deep web: ez az olyan indexeletlen weboldalak összességét takarja, amelyeket nem lehet elérni az olyan széles körben használt keresőkben, mint a Google, a Bing, vagy a Yahoo!. Az internet 90 százalékát lefedik ezen oldalak.

– Dark web: tulajdonképpen nem más, mint néhány ezer, bárki által szabadon látogatható weboldal – épp csak azoknak a szervereknek az IP-címe titkos, amelyeken futnak. Rendkívül nehéz feladat kideríteni, hogy az oldalakat kik működtetik, és egyáltalán hol találhatók fizikailag az őket tartalmazó számítógépek. A deep web töredékét, a világháló körülbelül egyszázad százalékát teszi ki.

Szakértők becslése szerint a deep web körülbelül ötszázszor akkora lehet, mint a látható internet, amit a hétköznapi böngészőkön keresztül is elérünk.

F: Origo 2016. márc. 30.

 

Személyesebb témafigyelés – több ügyfél?

A Magyar Telekom Infotéka (Infodok Kft.) tematikus hírlevél-szolgáltatást kínál ügyfeleinek. Ezek alapján 2013-ban az automatikusan kiküldött témafigyelés szolgáltatás gerjesztette igény: 13 fő 18 alkalommal 84 cikket kért. A rendszer egy meghibásodása során a lead-et az emailtestbe másolva küldték ki, szemben a korábbi “link az adatbázisba” eljárás helyett. Meglepetés volt, hogy a technikailag egyszerűbb szolgáltatás nagyobb igényt váltott ki.

2014 áprilisától a személyesen küldött emailes szolgáltatás eredménye: 68 igénylő 141 alkalommal 553 cikk. Az igény azóta tovább növekedett: 2015-ben: 107 igénylő 271 alkalommal 944 cikk.

A lehetséges okok között szerepelnek, hogy

– az ügyfelek barátságosabbnak találták a cikktartalmat is magába foglaló formátumot, mint a ridegebbnek ható adatbázisra mutató linkek

– kevesebb kattintás esetén kisebb a lemorzsolódás.

F: Kóródy Judit, 2016. ápr. 29.

 

Korrupciókutatás és módszertani lépései

A Korrupciókutató Központ Budapest legutóbbi kutatásában 130 ezer 2009-2015 közötti közbeszerzést vizsgált, ezek alapján lesújtó megállapításokat tett a korrupciós kockázatokról. Már a kutatás sem volt egyszerű folyamat, ugyanis a közbeszerzésekről nem áll rendelkezésre kutatható, érvényes adatbázis, így a kutatómunka nulladik állomása a hivatalosan elérhető adatok tisztítása volt – mondta Tóth István János, a Korrupciókutató Központ Budapest igazgatója a Kopint-Tárki Zrt., valamint a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) közös rendezvényén.

F: Napi 2016. ápr. 10.

 

Hogyan zajlott a Tiborcz-nyomozás?

A Direkt36 több cikket is közölt arról, hogy milyen módon jutott hozzá Orbán Viktor vejének, Tiborcz Istvánnak a cége (most már csak korábbi cége) nagy értékű állami megbízásokhoz. Bebizonyítottuk, hogy a cég azért nyert sok pályázatot verseny nélkül, mert a feltételek eleve nekik kedveztek. Feltártuk azt is, hogy megmagyarázhatatlanul magas áron adtak bizonyos termékeket a közpénzből finanszírozott projektekben. A cikkek alapján rendőrségi nyomozás indult, felfigyeltek rájuk az EU-s hatóságok, és a sorozatot beválogatták a legrangosabb európai újságírói díj, a European Press Prize jelöltjei közé. A szerző, Vorák Anita meséli el, hogy miként zajlott a nyomozás, amely egy baljósan induló találkozóval kezdődött:

F: Direkt36 2016. márc. 21.

 

Tartalommarketing? Propaganda? Aknamunka? – és feltárása

Magyarországon közel kilencven olyan honlap és blog működhet, amelyek beleillenek az orosz információs hadviselést bemutató leírásokba. Többségükről nehéz eldönteni, hogy önszorgalomból szolgálják-e ki az orosz propagandacélokat, vagy egy nagyobb dezinformációs hálózat részei. De mit árulnak el róluk az interneten maguk után hagyott nyomaik?

A szájtokat és csoportokat első körben a Google szabad szavas keresésével próbáltuk összegyűjteni. Ezután a szájtok regisztrálóját a Whois és a Robtext domainkereső oldalak segítségével azonosítottuk, továbbá felvettük az adatbázisba a többi általuk regisztrált oldalt is. Ezek után a Facebook-oldalaikon keresztül a Netvizz alkalmazással megnéztük, mely oldalakat lájkolták Facebook-csoportként, továbbá azt is, hogy milyen más tartalmakat osztanak meg. Ezek után az adatokat a Gephi hálózatvizualizációs szoftverrel elemeztük. Ez alapján három jellemző típust tudtunk megállapítani: …

– a Jobbikhoz, vagy a szélsőjobboldal ismert alakjaihoz köthető oldalak

– az anoniman regisztrált, nyíltan migránsellenes, Putyin- és Kreml-párti oldalak

– klasszikus vállalkozói álhíroldalak, amelyek a migránskérdést csak forgalomterelésre használják

F: VS.hu 2016. ápr. 7.

 

Hogyan jutottunk el a belvárosi korrupciós ügy mélyére?

Még valamikor 2014 őszén nézegettem azt a közbeszerzési adatbázist, amelyet a CEU Microdata kutatócsoportjától kaptam. A közbeszerzési információk hozzáférhetők a hivatalos állami honlapon is, de ott csak egyedi kereséseket lehet végrehajtani, tömeges adatletöltésre nincs lehetőség. Pedig sokkal izgalmasabb egyben látni az egy-egy szervezet által kiírt pályázatokat vagy éppen az összes megbízását egy adott cégnek. Így rá lehet bukkanni aránytalanságokra, ellentmondásokra, amelyekből aztán gyakran érdekes sztorik kerekednek.

A Microdata saját kutatási céljaira letöltötte ezeket az adatokat, és egy könnyedén használható applikációban megosztotta a nyilvánossággal, illetve nekem odaadták nyers formátumban is. Ez egy hatalmas – több százezres – adatsor, és az egyik elemzési módszerem az volt, hogy lebontottam kisebb elemekre. Kíváncsi voltam például arra, hogyan alakultak a közbeszerzések az V. kerületben, amelynek 2006-tól 2014-ig Rogán Antal volt a polgármestere, és egy ideje visszaélésekről szóló ellenzéki vádaktól volt hangos.

F: Direkt36 2016. márc. 31.

 

Külföldön terjeszkedik a magyar adatbányász cég

Már első csehországi megbízásán dolgozik a Spicy Analytics. Az adatbányászat – és elemzés valamint a klinikai kutatás támogatásban sok esetben egyedülálló módszerekkel dolgozó magyar cég a közelmúltban nyitotta meg cseh és szlovák irodáját.

A Spicy Analytics Kft. 2014-én őszén alakult, 100%-ban magyar tulajdonú vállalat. Tevékenységének alapja az a hatalmas mennyiségű információ, amely a korszerű információtechnológia következtében rendelkezésre áll, de közel sincs kiaknázva. A Spicy erre kínál hatékony megoldásokat az adatelemzés és modellezés, piackutatás, alkalmazásfejlesztés, valamint klinikai kutatások támogatása körében.

„Bár a cégünk fiatalnak mondható, kollegáink nagy tapasztalattal rendelkeznek az adatbányászat és elemzés terén. Az adatok információtartalmának kinyerése és felhasználása, valamint azok a módszerek, amelyekkel dolgozunk – és amelyeket sok esetben mi magunk fejlesztettünk ki – országhatártól függetlenek. Ezért is láttuk elérkezettnek az időt, hogy más országba is elvigyük ezt a tudást” – mondta el Horváth Bence, a Spicy Analytics ügyvezető igazgatója, majd hozzátette: „A Spicy itthon kiemelten az egészségügyi – és a bankszektorban van jelen, ezért elsőként azokban a szomszédos országokban néztünk körül, ahol az egészségügyi információk tárolása és felhasználása fejlett technológiával történik. Így esett a választás a cseh és szlovák piacra, ahol – hasonlóan a magyar piachoz – különösen az egészségügyre jellemző ún. Big Data terület kihasználatlanságában látunk óriási potenciált”

F: mmonline 2016. ápr. 25.

 

Stresszes a technológia mindennapi használata

Ma már nem csupán a munka, hanem a kikapcsolódás során használt technológiák is stresszt okozhatnak.

Teljesen megszokott dolog, hogy miközben e-mailek áradatával szembesül valaki, addig egy másik ablakban egy Facebook-frissítésről kap értesítést, míg az okostelefonjára egy WhatsApp-üzenet érkezik. Hatalmas a mindennap minket érő internetes információmennyiség és folyamatosan növekszik a közösségi platformokon megvalósuló online interakciók száma. Ez a fajta túlterheltség koncentrációs nehézségekhez, memóriazavarokhoz, fáradtsághoz és magas vérnyomáshoz vezethet. Ezt a jelenséget technostressznek nevezik, és nem csupán a munkakörnyezetre hátrányos, hanem a magánéletre is.

F: SG.hu 2016. április 18.

 

Kiszervezés lehet a gyógyír a szakemberhiányra

A munkanélküliségi és foglalkoztatottsági adatok javulásával párhuzamosan több szektorban is munkaerőhiány alakult ki az elmúlt hónapokban. A hivatalos adatok szerint a betöltetlen álláshelyek száma országszerte közel 60 ezer volt az idei év elején. A Magyar Outsourcing Szövetség szerint azonban a munkaerőhiány rugalmasan kezelhető, például a munkáltatók számára költséghatékony kiszervezési módszerekkel.

F: Piac és profit 2016. április 15.

 


ADATNYILVÁNOSSÁG

 

Nem engedték a Direkt36 újságírójának, hogy megnézze a nyilvános felcsúti földadatokat

Nyilvános adatokat kértem ki pénteken délelőtt a Bicskei Járási Hivatal földhivataltól, és bár az információ bárki által megismerhető, a hivatal mégis megtagadta a kiadását. Több Felcsút környéki föld tulajdoni viszonyait szerettem volna megismerni, ezért az elmúlt hetekben többször is jártam már a járási földhivatalban, és helyrajzi számok alapján kértem információt a tulajdonosokról. Az első pár alkalommal a hivatal munkatársai segítőkészek voltak, pénteken azonban azzal fogadott az ügyintéző, hogy rossz híre van, mert nem adhat ki nekem több információt a földekről.

A tulajdoni lapokat ügyfélkapus regisztrációval az interneten is le lehet kérni, ott azonban az ingatlan nagyságára és minősítésére vonatkozó információk csak korlátozott számban érhetőek el ingyenesen, a tulajdoni lapok részletes adatainak megtekintéséért darabonként 1000 forintot kell fizetni. Mivel például Felcsút körül több száz ingatlan van, az internetes lekérdezés több százezer forintba kerülne, ezért az újságíróknál az a gyakorlat, hogy elzarándokolnak az illetékes hivatalba és ott nézik meg az őket érdeklő információkat. Én is ezért döntöttem úgy, hogy sorban állva próbálom megszerezni az adatokat. Mivel Bicskén csak egy ügyintéző van, ezért volt, hogy órákat kellett sorban állni, hogy bejussak, és ha utánam is vártak még ügyintézésre, akkor egyszerre legfeljebb 15-20 ingatlan adatait kértem ki, majd újra beálltam a sorba.

F: Direkt36 2016. ápr. 1.

 

Homályvédelem

Csak az az adat legyen nyilvános, amelyik a kormányzatnak tetszik, és érdekében áll közölni. Ez a szándék rajzolódik ki a nyilvánosságot korlátozó törvényekből, amelyek közül most egyet kilőtt az Alkotmánybíróság.

Kétszeresen is megbukott a Magyar Nemzeti Bank, Matolcsy György elnökkel az élén, mert alapítványai és vállalkozásai pénzügyeit titkolni akarta. Előbb a Kúria előtt, majd az Alkotmánybíróságon szenvedett vereséget. Utóbbi kimondta, hogy a közfeladatokat ellátó, kizárólag közpénzből gazdálkodó MNB „csak a feladataival és elsődleges céljával összhangban hozhat létre gazdasági társaságot vagy alapítványt, így az általa nyújtott vagyoni hozzájárulás nem veszíti el közpénz jellegét”, ezért „az átláthatóság és a közélet tisztasága érdekében a nyilvánosság előtt elszámolással tartozik”. Nem úgy a Magyar Posta, amely az Alkotmánybíróság szerint sem köteles saját és vállalkozásai üzleti adatait maradéktalanul közzétenni (lásd Döntés után című írásunkat). Ám ezenkívül is hovatovább féltucatnyi speciális törvény mentesíti a kormányt az alól, hogy pénzügyeiről részletesen beszámoljon.

F: HVG 2016. április 06.

 


INFORMÁCIÓBIZTONSÁG

 

Nem tekintjük biztonságosnak az online kommunikációt

A legtöbb internetező megbízhatatlannak tekinti az online kommunikációs csatornákat, mégis rendszeresen használja őket többek között magánjellegű témák megtárgyalására. Ezt állapította meg a Kaspersky Lab és a B2B International közös kutatása.

A kutatás szerint a felhasználók a fényképek megosztására is alkalmas üzenetküldőket tartják a leginkább megbízhatatlan kommunikációs eszköznek: a válaszadók 72%-a nem tekinti ezeket biztonságosnak, 65%-uk nem bízik a mobil azonnali üzenetküldőkben (beleértve a közösségi megoldásokat is), 61%-uk az online VoIP hívásokban, 60%-uk pedig a video chat szolgáltatásokban.

F: SG 2016. ápr. 12.

 

Lehallgató-készüléket találtak az MTVA vezetőjének irodájában

Rejtett lehallgató-készülék került elő az MTVA székházában a megbízott vezérigazgató irodájából a hét elején. Az Index információi szerint Vaszily Miklós megbízott vezérigazgató és operatív vezérigazgató-helyettes tárgyalójában kedden bukkantak a lehallgatóra. A készülék miatt bejelentést tettek a rendőrségen, a Nemzeti Nyomozóiroda munkatársai vizsgálták át a helyszínt.

F: Index 2016. márc. 31.

 

Tudja-e a kormány, hogy képfájlban is üzenhet egy terrorista?

Telefonos háttérzajként is elrejthetnek titkos üzeneteket a terroristák, így nem tűnik világverő gondolatnak, hogy éppen Magyarországon tiltsák be a többi között a magyarok által fejlesztett, titkosított kommunikációra alkalmas CryptTalk alkalmazást. A titkosítás betiltásával legfeljebb a laikus szavazókat nyűgözheti le a kormány.

F: HVG 2016. ápr. 8.

 


INFORMÁCOÓFORRÁSOK

 

Csupán a magyar címek fele stimmel

Készül a közhiteles címregiszter (KCR), az a központi nyilvántartás, amely rendet tesz a magyarországi címeket jellemző összevisszaságban. A lakosságnak – például adásvételi szerződések megkötésekor – és az igazgatási szerveknek is sok gondot okozott, hogy nem volt egységes, az ország valamennyi címét lefedő adatbázis, amelyből minden kétséget kizáróan kiderülne, hogy egy adott ingatlanhoz egy adott cím tartozik. A KCR-ben az ország valamennyi ingatlana szerepelni fog, így a lakcímnyilvántartó és az ingatlan-nyilvántartási rendszer ugyanazt a címet tartalmazza majd.

F: Metropol 2016. ápr. 25.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.