Hírlevél – 2010. április

Ajánló
Kedves Olvasóink!

Ebben a hónapban is jelentkezünk hírlevelünkkel, melyből kiderül,
hogy egy felmérés szerint növekszik az információs szakemberek fizetése. Emellett szó esik arról,
hogy Mary Ellen Bates tippjeit követve hogyan dolgozhatunk hatékonyan egy konferencián.
Bemutatunk egy honlapot, amely német nyelven szolgáltat céginformációkat, több
országból. A Montana Kft. tulajdonosával készült interjú kapcsán fényt derítünk arra, hogy milyen
eszközöket alkalmaznak az állami cégek, hogy egyes állami szervezetek hogyan
próbálják megakadályozni információk nyilvánosságra kerülését. Megtudhatjuk azt
is, hogy milyen előjelei lehetnek annak, hogy egy cég nem óhajtja kifizetni a számlát.
Hírt adunk a Wolfram Alpha növekvő népszerűségéről is. A továbbiakban megismerkedhetünk az
online temetés műfajával. Legvégül pedig felhívjuk a figyelmet arra a tényre, hogy a
magyar cégek többsége csak eseti jelleggel vesz igénybe céginformációs szolgáltatásokat.

Tartalom

1. Három éve növekszik az információs
tanácsadók jövedelme

2. Munka a konferencián

3. Céginformáció minden országból
német nyelven

4. Így játsszák ki az állami cégek a
nyilvánosságot

5. 9 jel, hogy nem fog fizetni a vevője

6. Népszerű a Wolfram Alpha

7. Ügynökségek foglalkoznak elhunytak online
búcsúztatásával

8. Honnan tájékozódnak a cégek?

Három éve növekszik az
információs tanácsadók jövedelme

A Special Library Association rendszeresen felmérést
készít az információs szakmák
fizetésének alakulásáról. Az
eredményeket – stílusosan – bárki
megvásárolhatja. Az IWR ismertetőjében a legfontosabb
megállapításokat közli. 2009-ben az
évi átlagos 73,880 dollár követte a 2008-as felmérésben kapott 71,812-es
összeget az USA-ban. Kanadában is hasonló növekedés volt tapasztalható. A
felmérésben 17 különféle szakma adatait
kérdezték, közöttük a jogi kutatók, tudásmenedzsment,
információszolgáltatás, üzleti
hírszerzés szakmák követőit. A szakkönyvtárosok egyesületének
vezérigazgatója, Janice Lachance örömét fejezte ki, hogy a válság ellenére növekszik
az információs szakemberek jövedelme, ami arra is utal, hogy e szakemberek munkája nehéz időkben
felértékelődik. A szervezet interaktív online fizetés kalkulátort is
üzembe állított; az eszköz a jelentést
megvásárolók számára térítésmentesen
hozzáférhető. Az eszköz arra is jó, hogy a
szakemberek előtt világossá váljon, mely szakmai, földrajzi,
hatás- és felelősségkörbeli, profi —nonprofit tengelybeli és tapasztalati tényezők mentén
változik a szakmabeliek bevétele.

Salary Increases for Info Pros in 2009
Despite Recession
Ref.: Mikulás Gábor
2010. január 15.

http://www.iwr.co.uk/information-world-review/news/2256214/salary-increases-info-pros-2009

Munka a konferencián

Szakmai konferenciára azért megy az ember, hogy
tökéletesítse kenyérkereső
munkáját. Ha tehát eddig nem tetted, a konferencia közvetlen
és közvetett költségeit építsd be
vállalási  áraidba. A tökéletesítés
legalább két területen hasznos:
– az információkeresés munkájának
javítása, újdonságok figyelése, hogy
azok mielőbb beépíthetők legyenek a kínálatodba
– kapcsolatépítés és
üzletfejlesztés: lehetséges ügyfelek,
beszállítók partnerek megismerése.
Bates mindkét ponthoz felsorol néhány hasznos
szempontot.
Ad.1 Vegyél részt annyi előadáson illetve
találkozási lehetőségen, ahányon csak
tudsz, még annak árán is, hogy elpasszolod az ebédet (ha az
nem ígérkezik hatékony kapcsolatteremtő alkalomnak).
Ad.2 A konferencia előtt figyeld a konferenciával vagy
egyáltalán szakterülettel kapcsolatba hozható twitteres, blogos stb. diskurzusokat, hogy képben
legyél. A konferencia során írj te is bejegyzéseket a szerinted fontos eseményekről. Sőt:
ügyfeleid fejével gondolkodva készíts nekik feljegyzéseket, mellyel kompetenciáidat
demonstrálhatod előttük, vagy esetleg még szolgáltatásodba is beépítheted a
konferenciafigyelést. Vigyél magaddal egy raklap névjegyet, bár a kártyák gyűjtése
fontosabb, mint osztása. Ám sokkal könnyebb
úgy kártyát kérni, hogy cserébe ajánlasz egyet.
Látogass meg legalább 10 kiállítót,
s úgy beszélgess el velük, hogy közben saját üzleted
fejlesztésén gondolkodsz. És: hogyan tudod
beépíteni
a kiállító szolgáltatásait a
tiédbe. Igyekezz megtudni, kínálnak-e
termékükből próbaverziót vagy -időt.
A fenti két pont eltérő testességéből is
látszik, hogy a konferencia leginkább
a kapcsolatépítés eszköze, olyan helyzet,
melyben fontos emberekkel rizikómentesen lehet találkozni. Ha érdekes a beszélgetés,
több időt szánsz rá, ellenkező esetben könnyebb odébbállni is. Semmit nem vesztesz, miközben
szélesedik információs horizontod.

Mary Ellen Bates: Working a Conference
Ref.: Mikulás Gábor
2010. március

http://www.batesinfo.com/Coaching/Coaching/IEnewsarchive/mar10.html

Céginformáció
minden országból német nyelven

A németül beszélők számára hasznos
információforrás lehet az infobroker.de. A cég
kínálatában dominálnak a fizetős
szolgáltatások, de találunk néhány
ingyenes lehetőséget is. Legfőbb tevékenységük a
céginformációs szolgáltatás, mely
elvileg az egész világra kiterjed. Az ügyfélnek lehetősége van
csődinformációkat vagy éppen szabadalmi
információkat keresni, általában országonként. A
cég a kívánt információkat
táblázatok, tanulmányok formájában, e-mailben juttatja el a megrendelőnek.  Fontos kiemelni, hogy információkeresési és
adatelemzési szemináriumokat is tartanak online formában! A cég üzemeltet egy alportált (www.infobroker.de/tv) is, ahol a különböző szolgáltatásait mutatja be, valamint előre egyeztetett
időpontban élő beszélgetéseket láthatunk, ahol chaten keresztül kérdezhetünk a
szakértőktől.

Szombathelyi Adrienn
2010. április 7.

http://www.infobroker.de/

Így játsszák ki az
állami cégek a nyilvánosságot

Intelligens szövegbányászati rendszerrel, az
Infovadász szoftverrel már ma is “érdekes” összefüggéseket lehet kideríteni. A szoftvert
fejlesztő Montana Tudásmenedzsment Rendszerintegrátor, és Szoftverfejlesztő Kft.
tulajdonosát, Vadász Pált kérdeztük.

Amikor a metróprojektet kezdték, a
beruházás végösszege 180 milliárd
forint volt, ami folyamatosan nőtt, ma már 470 milliárdnál tart. A
BKV-nak rendszeresen információhiánya volt, és szerettek volna tájékozódni az
európai közlekedés témájában,
különösen ami a metrótémában megjelenik. Ezért
vették igénybe az Infovadász
segítségével nyújtott szolgáltatásunkat nyolc hónapig, havi 500 ezer,
mindösszesen négymillió forintért. Ezt a legmagasabb szinten dolgozták föl, e-mailen
kapták a jelentéseket, hozzá kell egyébként tenni, hogy az összefoglalókat
elküldtük kinyomtatva, postázva, megvan a tértivevényem, benn őrzöm a széfemben mint
a becsületem zálogát.
– Mondana néhány
példát a törvények
kijátszásának módszereiről?

– Egyes állami szervezetek portáljai bizantikusak, mindig
csak egy konkrétumra lehet keresni. Csak személyi azonosítóval lehet a honlapra
belépni, ami szigorúan ellenkezik az EU idevonatkozó és Magyarországra is kötelező
rendelkezéseivel. Csak egyes tételek kérdezhetőek le, de azok nem összegezhetőek,
listázhatóak. Bizonyos tételek csak előre ismert kulcsokra kereshetőek, de általában nem
lekérdezhetőek. Spamgátló ákombákomot kell begépelni kézzel a robotos keresés
megakadályozására.
“Zanzásítják” a pdf fájlokat, azaz láthatatlanul belekevernek jeleket, hogy a robotot
megbolondítsák. A szöveganyagot elektronikusan jelenítik meg, de képi és nem
szövegformátumban, ugyancsak a gépi olvasás, intelligens keresés megakadályozása
érdekében. Vagy egyszerűen óriási
késéssel teszik ki
az eredményeket, amikor már érdektelenek, de ha ki
is teszik, olyan mélyen a könyvtári hierarchiában, hogy ember legyen a talpán, aki felleli.
Ez mind arról szól, hogy kizárják a nyilvánosságot. Magyarországon ma komoly
érdekek fűződnek ahhoz, hogy a közbeszerzési előzmények ne legyenek
láthatóak.

2010.
március 3.
http://www.napi.hu/default.asp?cCenter=article.asp&nID=437719

9
jel, hogy nem fog fizetni a vevője

Vannak árulkodó jelei annak, ha egy cég
feltehetően nem szándékozik kifizetni a
számláját. Minél hamarabb tudatosul a szállítóban,
hogy mire készülhet a vevője, annál nagyobb valószínűséggel tudja
kikényszeríteni a fizetést. De melyek ezek a
jelek? Az fn.hu csokorba gyűjtötte.

2010. március 8.
http://www.fn.hu/penzugy/20100307/9_jel_arra_hogy/

Népszerű a Wolfram Alpha

A hagyományos keresők megpróbálnak a
kérdésekre válaszokat találni. Ez
néha működik, néha nem. A Wolfram Alpha ezzel szemben
megpróbálja megérteni a feltett
kérdéseket és precízen kiszámolni a feleletet.
A Wolfram Alpha kilenc hónapja érhető el és ilyen
rövid idő alatt is bizonyítani tudta, hogy szükség van rá. “Sokkal nagyobb volt az emberek
érdeklődése ezen új megoldás iránt,
mint ahogy arra mi korábban számítottunk. Az emberek
szinte vágytak arra, hogy új módon kaphassanak válaszokat az őket foglalkoztató
kérdésekre. Természetesen a Wolfram Alpha nem adhat feleletet minden kérdésre. Mi
kizárólag úgynevezett strukturált
információkkal foglalkozunk, a gyakran keresett témák nem
érdekelnek bennünket.”

2010. március 12.
http://www.sg.hu/cikkek/73081/nepszeru_a_wolfram_alpha

Ügynökségek
foglalkoznak elhunytak online
búcsúztatásával

Gyakran felmerül a kérdés, hogy mi
történik az egyes felhasználók
digitális adataival, profiljaival, e-mail fiókjaival és azok
tartalmával, jelszavaival, ha meghalnak. A skandináv államban bárki online is eltemetheti az elhunyt
hozzátartozóját, ismerősét.
Svédországban különleges ügynökségek gondoskodnak az
elhunyt internetezők online
búcsúztatásáról, digitális hagyatékuk gondozásáról
vagy megsemmisítéséről.

2010. március 31.

http://www.sg.hu/cikkek/73465/ugynoksegek_foglalkoznak_az_elhunytak_online_bucsuztatasaval

Honnan tájékozódnak a
cégek?

A magyar cégek 57,54 százaléka használ
céginformációs szolgáltatást –
derül ki a
PartnerControll.hu felméréséből. A
kutatás szerint a cégek lekérései
főként eseti jellegűek, a legtöbben az interneten fellelhetõ ingyenes adatok eseti
gyûjtését jelölték meg céginformációs forrásként. A
PartnerControll.hu 1068 magyarországi cég
bevonásával készült, nem reprezentatív kutatása szerint,
a cégek nagy része csupán alkalmanként használja a céginformációt üzleti
tevékenységben. A céginformáció
használatában a megkérdezett cégek képviselõinek
több mint fele még biztos volt, azonban ennek formájával és használatának
mélységével kapcsolatban már sokan
elbizonytalanodtak – tájékoztatott a szolgáltató.

2010. április 4.
http://www.napi.hu/articleprint.asp?nID=441092

IMPRESSZUM

A MIBE-hírlevél a Magyar
Információbrókerek Egyesülete tagjainak
készülő,
minden hónap első csütörtökjén megjelenő
hírlevél.
A szerkesztők örömmel várják ötleteiket,
javaslataikat és közreadandó híreket.

Borbély Szabina: szina86@gmail.com
Árki Péter: arkipeter@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük