Hírlevél – 2006. szeptember

Tisztelt hírlevél olvasó!

Ehavi hírlevelünkkel együtt szíves figyelmükbe ajánljuk a Magyar Információbrókerek egyesületének kötetét, amely Információból üzleti érték címmel jelent meg. A kiadvány fejezetei az információbrókerséggel és annak környezetével foglalkoznak. A neves hazai és külföldi szakemberek által írt tanulmányokat tartalmazó kiadvány mindenki számára hasznos lehet, aki az információszerzésben, információs üzletben érdekelt.

A kiadvány absztraktjai. (180 KB – PDF)

A könyv megrendelhető a konyv@mibe.info címen.
Rendelés telefonon vagy faxon:
A telefonokat fogadja: Kosztolányi Éva.
Tel.: 458-7732
Fax.: 458-7177

Ára: 2550,- + postaköltség
MIBE-tagoknak: 1550,- + postaköltség
A kiadvány a Könyvtárellátó Kht-nál is rövidesen megrendelhető lesz.

Mind a könyvhöz, mind a hírlevélhez kellemes olvasást kívánunk!

a főszerkesztő

– Tartalomjegyzék –

1. Piackutatás és üzleti tájékozódás (Jáki Éva)
2. A UCI adatbányászai felzárkóztak a Google mögé (Takács Dániel)
3. Repülő mobilok (Takács Dániel)
4. Szakértői keresés – Találati listák megjelenítésének módozatai: szokásos megoldások (Mikulás Gábor)
5. Kiemelkedő siker a nemzetközi adatbányászati versenyen (Mikulás Gábor)
6. Cég- és törvénytár PDA-n (Mikulás Gábor)
7. Már számítógépek is írnak híreket (Takács Dániel)
8. Felvásárlással erősít a dokumentumkezelés területén az IBM (Takács Dániel)
9. Európában is bemutatkozik a PayPass érintés nélküli fizetési technológia (Takács Dániel)
10. Postgenomic – a tudományos élet pulzusa (Takács Dániel)

Piackutatás és üzleti tájékozódás

Aroq

http://www.aroq.com

Áttekintés: Az Aroq megjelentet piaci tanulmányokat az összeszerelés szintjén az autóipar (www.just-auto.com/store) számára, világpiaci áttekintéseket készít a szállítás, a kocsibelső, a fényezés és a dízelmotorok piacairól. Jelentéseket készít az álláshelyzetről a ruházati ipar (farmer, fehérnemű, luxusruházat, előadói ruházat), az ital- és ételszektorban (http://www.just-food.com/store).
Új termékek/szolgáltatások: Első alkalommal 2004-ben készített just-style néven (http://www.just-style.com/store) világpiaci jelentést a fehérneműiparról, előrejelzéssel, egészen 2010-ig. A just-food világpiaci áttekintést ad az élelmiszeriparról, előrejelzéssel 2010-ig, a just-drink pedig az első osztályú sörszektorról.
Referenciahelyek: Kurt Salmon Associates, Maidenform, Sara Lee Corp.

Business Monitor International (BMI)

http://www.businessmonitor.com/ind

Áttekintés: A Business Monitor International cégekre vonatkozó ipari és pénzügyi előrejelzéseket készít. A világhálón működő Business Monitor Online (BMO) a kereséseket világszerte lehetővé teszi. A BMI negyedéves ipari jelentéseket tesz közzé 50 ország 14 ipari ágazatában.
Új termékek/szolgáltatások: Naponta készített díjmentes rövid hírek, napi elemzések és hírek kiküldése e-postán.
Referenciahelyek: Microsoft, Glaxo SmithKline, Wharton Business School, MIT.

Datamonitor

http://www.datamonitor.com

Áttekintés: A Datamonitor ipari elemzésekre szakosodott, üzleti információs cég. Adatbázisaiban egy sor ipari ágazat elemzését és előrejelzéseket szolgáltat.
Új termékek/szolgáltatások: Ez évben bemutatott új terméke a Knowledge Centres, mely online interfészével lehetőséget ad a keresésekre, valamint saját bemutatók és jelentések elkészítésére. A Datamonitor megvásárolta a Butler Groupot, amely információs technológiai kutatással, elemzéssel foglalkozik.
Referenciahelyek: A termékeket alkalmazza a Norwich Union.

Economist Intelligence Unit

http://www.eiu.com

Áttekintés: Az Economist Intelligence Unit közel 60 éve végez üzleti kutatást és tart fenn tanácsadó szolgáltatást. Elemzéseket és előrejelzéseket kínál különböző formákban: elektronikus szolgáltatások, nyomtatott kiadványok, felhasználói kutatás, konferenciák, kormányzati kerekasztalok, felsővezetők számára készített bemutatók.
Új termékek/szolgáltatások: 60 országra vonatkozó, hosszú távú előrejelzés gazdasági idősorokkal, beleértve a GDP-t, az infláció és a valuta változásait. A világhálón újra indították az eiu.com-ot, amely könnyebben kezelhető.
Felhasználók: Pénzügyi és kockázatelemző szakemberek, stratégiai tervezők, gazdasági szakemberek, szakkutatók, igazgatók, piaci vezetők, jogi és emberi erőforrással foglalkozó szakemberek.

Euromonitor International

http://www.euromonitor.com

Áttekintés: Az Euromonitor International online információs rendszereket, üzleti kézikönyveket és piaci jelentéseket kínál, országokra, fogyasztókra és iparágakra vonatkozóan. 205 ország nemzetközileg összehasonlítható statisztikáit adja ki és 52 országra, 90 iparágra készít stratégiai piaci elemzéseket.
Új termékek/szolgáltatások: Új terméke a Global Market Information Database (GMID), amely a világhálón elérhető üzleti információs szolgáltatás. Az Euromonitor International két új adatbázist szolgáltat: az egyik a Country Insight, amely 205 ország társadalmi, politikai és gazdasági eredményeit, eseményeit elemzi, a másik, a Global Consumer Trends Monitoring 20 ország fogyasztói szokásait vizsgálja.
Felhasználók: Gyártók, fogyasztói termékellátók, nemzetközi befektetési bankok, konzultációs cégek, hirdetési ügynökségek, kormányzati hivatalok és üzleti iskolák.

Global Insight

http://www.globalinsight.com

Áttekintés: A Global Insight több mint 200 országra és 120 iparágra vonatkozóan készít gazdasági és pénzügyi elemzéseket. Több száz gazdasági elemző állítja össze az elemzéseket és előrejelzéseket multinacionális cégek, kormányzati intézmények és az oktatás számára.
Új termékek/szolgáltatások: Új ipari hírinformációs szolgálatot vezettek be a gázipari és a gyógyszeripari termékek világpiaci árairól, valamint a kártalanítás területeiről. A Global Insight megvásárolta a World Market Research Centre-t, így a gazdasági napi jelentéseket össze lehet kapcsolni a hosszú távú ország- és iparági előrejelzésekkel.
Referenciahelyek: BP, Roche, AstraZeneca, European Bank of Reconstruction & Development.

Key Note

http://www.keynote.co.uk

Áttekintés: A Key Note az ICC testvérvállalata a Bonnier Groupban. Már több mint 30 éve készít az üzleti élet és az oktatás számára ipari elemző jelentéseket. A figyelmet a fogyasztói, pénzügyi, ipari, az üzlettől üzletig és az életmód ágazatoknak, kifejezetten a szervezetek stratégiai pénzügyi híreivel kapcsolatos, a versenyképességre vonatkozó információknak szenteli.
Új termékek/szolgáltatások: A Regional Leads, a Financial Survey és a Business Ratio. Az összes fő ágazatban UKplc Report készül hároméves időszakra, az Egyesült Királyságban működő fő szektorok pénzügyi áttekintésével. A negyedéves fogyasztói elégedettség kiemelt vizsgálat, mely a fogyasztói viselkedésmódra és a pénzköltési szokásokra vonatkozik.
Referenciahelyek: PricewaterhouseCoopers, Corporation of London, University of Bradford.

MarketResearch.com

http://www.marketresearch.com

Áttekintés: A MarketResearch.com világméretekben szolgáltat üzleti információkat a piacok, iparágak és cégek területéről. A fogyasztói és személyes termékek adatain és elemzésein kívül a gyógyszerészeti és orvosi eszközök piaci elemzéseit is gyűjti.
Új termékek/szolgáltatások: A jelentéseket kiterjesztették a vásárlói kutatásra (különösen a házi kedvenceknek szánt termékekre és szolgáltatásokra), a hitelkártyákra és bankokra, valamint az egészség és az állóképesség területeire. Új jelentések a gyógyszerészet, az orvosi eszközök, a biotechnológia és a diagnosztika területein készülnek, közöttük: Hispanics and Healthcare, Human Reproductive Medicine, Diabetes and Diabetic Complications, Clinical Nutritional Products, Neurotherapeutic Drugs, Cardiovascular Devices és Dental Implants.
Referenciahelyek: Hartz, Visa.

Snapdata International Group

http://www.snapdata.com

Áttekintés: A Snapshots sorozatok országonként adnak áttekintést minden egyes iparág statisztikáiról. A jelentések bemutatják a történelmi piac méretét, a részvények megoszlását, a rétegeződést, a szétosztást és az előrejelzéseket. Az adatok megbízható alapot jelentenek saját elemzéshez vagy további kutatáshoz. A címek között szerepelnek: Argentin Traktorok (Argentina Tractors), Gyermekgondozás az Egyesült Királyságban (UK Child Care), Török vaj (Turkey Butter) és Kínai Postai Szolgálat (China Postal Service).
Új termékek/szolgáltatások: A világ GDP-jének 80%-át adó országok adatai alapján készülnek a világ- és regionális jelentések a Világméretű Panoráma Sorozatokban (Global Panorama Series). A Snapshots nemrégiben bemutatta újonnan készített honlapját.
Referenciahelyek: Procter & Gamble, Cranfield Business School, China Council for the Promotion of International Trade.

Thomson Dialog

http://www.dialog.com

Áttekintés: A Thomson Dialog cég online információs szolgáltatások előállítója a következő fő területeken: üzleti és ipari hírek, folyamatos adatfigyelés, piackutatás, brókerkutatás. A termékek használata lehetővé teszi a jobb és gyorsabb döntés-előkészítést, valamint a biztonságosabb versenyképes előrehaladást.
Új termékek/szolgáltatások: A Broker Research világszerte 37 500 cég adatainak elemzését, több mint kétmillió jelentést kínál 700 elemző véleménye alapján. A Post & Share lehetőséget ad a kutatási jelentések cégen belüli megosztására. A News Research 11 000 forrásból biztosítja folyamatosan a világhíreket 30 évre visszamenően. A Market Research 170 előállító 250 000 jelentését dolgozza fel.
Referenciahelyek: Semcon, AstraZeneca, Pfizer.

Forrás: SINGH, Rachael: Market research & business intelligence. = Information World Review, 215. sz. 2005. július–augusztus, p. 16–17.

A UCI adatbányászai felzárkóztak a Google mögé

A UCI-nél dolgozó David Newman és kollégái egy olyan kereső-algoritmust dolgoztak ki, amely forradalmasíthatja az adatbányászatot. Lényege, hogy nem kell tudnnk, hogy pontosan mit is keresünk, mégis rálelhetünk. Statisztikai topic-elemzésnek hívják az új eljárást, amelyet használhatnak akár piackutatók, akik a kultúrális trendeket akarják tanulmányozni, történészek, akik a modern társadalom gyökereit térképezik fel, doktorok, akik az orvosi kutatások hegynyi publikációjával szembesülnek vagy akár titkosügynökök, az e-mail-forgalmom analizálásához, hogy kiszűrjék a terroristákat.
A topic modellezés az adatokat kategorizálja, a szavak egymást való követésének gyakoriságának mérésével. Ezek a kategorizált eredmények böngészése a felhasználó számára olyasmik, mintha egy könyvesboltban keresgélne, ahelyett hogy egy adott könyvet vásárolna meg online. A topic modellezést nem csak különböző területeken, de különböző módokon is lehet használni – trendek kiszűrésére, ismeretlen adatok rendezésére vagy észrevétlen kapcsolatok feltérképezésére.

Trendek kiszűrése: Newman felesége, Block történész-professzor asszony ezt a topic modellezést alkalmaztaa Pennsylvania Gazette-ben 1728-tól 1800-ig (ebbe az időbe esik az az időszak is, amikor Benjamin Franklin volt a lap tulajdonosa) megjelent 82.000 cikken és hirdetésen a trendek szűréséhez.
Az eredmények között feltűnt neki, hogy ha a divatról és a kereskedelemről szóló cikkek száma nőtt, akkor a vallásról szólók csökkentek – és vice versa. Az 1750-es években volt a “ruha” kategória csúcspontja, amely többek között a “gyapjúszövet”, a “selyem”, a “vászon”, “finom” és “fonál” szavakat tartalmazza, ugyanakkor a mélypontja az olyan cikkeknek, amelyekben pl. az “egyház”, az “erény” és “jellem” szavak szerepeltek.

Ismeretlen adatok rendezése: a nemzetbiztonsági ügynökségek szintén jól tudnák hasznosítani a topic modellezést a hatalmas mennyiségű rendezetlen adat feldolgozásában. Ez magyarázza, hogy Newman miért mutatta be találmányát a May’s Intelligence and Security Informatics konferenciáján, San Diego-ban.

Új kapcsolatok vadászata: a UCI számítógépes szakemberei olyan tanulmányok felkutatásában fognak segíteni a UCI orvostudományi kutatóinak, amelyek skizonfréniához kapocsolódnak.
Topic modellezést fognak alkalmazni 17 millió orvostudományi folyóiratnak a kutatásához, hogy kiszűrjék azokat a cikkeket, amelyek azokhoz génekhez és agyterületekhez kapcsolódnak, amelyek érintve vannak a skizonfréniában.
A modell működése miatt azt is elvárják tőle, hogy ne csak azokat a tanulmányokat találja meg, amelyek közvetlenül kapcsolódnak a skizofréniához – és még nem is említettük a rendezetlenséget.

Forrás: ocregister.com (Colin Stewart), 2006. augusztus 24.
Teljes cikk magyarul: A UCI adatbányászai felzárkóztak a Google mögé

Repülő mobilok

A Magyarországon is jelen lévő Ryanair diszkont légitársaság 2007-től lehetővé teszi gépein a mobiltelefonálást. A cég flottájának felét, 50 db Boeinget a jövő év közepére szereli fel az OnAir szolgáltató cég a szükséges készülékekkel, a maradékot pedig ezek után látják el a szükséges felszereléssel.

Minden repülőgép egy kvázi adótornyként fog működni, így a telefonok olyan kis energiával fognak kommunikálni az adóval, ami nem fogja zavarni a gép műszereit. A földdel való kommunikációt pedig műholdon keresztül fogják megoldani. Az árakról egyelőre még nem lehet tudni sokat, annyit azonban elárult Michael O’Leary, a Ryanair elnök-vezérigazgatója, hogy hasonlóak lesznek a nemzetközi roaming-díjakhoz. A következő lépést már a repülőn való internet-hozzáférés jelenti, amelyet gazdaságosabban kívánnak megoldani, mint a nemrég megbukott Boeing-próbálkozás, a Connexion, így ugyan kisebb sávszélességgel, de jóval olcsóbban lehet majd a nethez kapcsolódni.

Forrás: HWSW.hu, 2006. augusztus 31.

Szakértői keresés – Találati listák megjelenítésének módozatai: szokásos megoldások

Jacsó Péter folytatja „Szakértői keresés” (Savvy searching) című sorozatát, az online keresést, az adatbázisok használatának évek óta tartó feltérképezését az Online Information Review legutóbbi számaiban is.

Míg az online adatbázisok keresési eszközeit, segédleteit és lehetőségeit örökös figyelem kíséri, a kimeneti oldal, a találati listák megjelenítése kevéssé foglalkoztatja az adatbázis-tervezőket. Igaz ugyan, hogy az eseti felhasználó számára elegendő néhány releváns tétel és egy sallangmentes megjelenítési forma, a szakavatott kereső-kutató azonban a hosszadalmas és vesződséges keresési eljárás, a keresőkérdések kidolgozása, a közbülső listák finomítása nyomán igényli az időt megtakarító professzionális tálalási módot. Az adatbázis-szolgáltatók törekszenek arra, hogy a keresés eredményeképpen tiszta, jól szerkesztett találati lista kerüljön képernyőre a felhasználó által beállított formátumban, a lehető legtöbb információval. Ehhez sokféle dolgot kell rendelkezésre bocsátani: előre meghatározott kimeneti formátumok variációit, köztük a rekordtartalom és a megjelenítési formátumok több változatát, csoportosítási és exportálási lehetőségeket; ez utóbbi a kijelölt rekordok bibliográfia-kezelő programokba való töltését teszi lehetővé.

Forrás: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 2006. 7-8.

Kiemelkedő siker a nemzetközi adatbányászati versenyen

Az Amerikai Számítástudományi Társaság (ACM, Association of Computing Machinery) által 2006-ban 10. alkalommal meghirdetett KDD (Knowledge Discovery & Data Mining) kupán tanszékünk négy munkatársa:
Kardkovács Zsolt, Tikk Domonkos, Szidarovszky Ferenc és Bálint Zoltán, valamint Biró György alkotta csapat egy I. díjat és egy II. helyezést szerzett meg két külön kategóriában. A kupán idén nem kevesebb, mint 18 ország 68 csapata képviseltette magát. A résztvevőknek a Siemens által javasolt informatikai problémát kellett megoldaniuk. A feladat azt az életszerű helyzetet próbálta modellezni és körüljárni, amely egy konkrét tüdőbetegség diagnosztikája során potenciálisan felmerülhet. Az adott tüdőrendellenességet egy diagnosztikai eszköz által előállított, különféle attribútumokkal leírt, egymással nem összefüggő térbeli egység (voxel) jellemzői alapján kellett detektálni. A felvételek különböző helyen, beállítással és több betegről készül(het)tek, valamint ismert tény volt az is, hogy több megadott képi egység is tartozhatott ugyanahhoz rendellenességhez. Az állítások folyományaképpen egy rendellenességről nem állt rendelkezésre minden voxel. A feladat megoldását az is nehezítette, hogy magát a képi információt 116 lényegében ismeretlen jelentéssel bíró, 0-1 intervallumra normalizált, zajos jellemzővel adták meg. A hibázás maximális mértékét – egészségügyi ésszerűségből adódóan – jelentősen korlátozták, a hibakorlát átlépése kizárást vont maga után. – F:

Forrás: MATISZ-Hírlevél, 2006 szeptember 5.

Cég- és törvénytár PDA-n

Kezdetben vala a közlöny, amiben bogarászni kellett. Aztán eljöve a kapcsoskönyv, amivel ölni lehetett. Azután felbukkant a CD, ami mindig elkallódott. Mostanában dívik a DVD, amire több fér. Most jön a PDA, amivel telefonálni is lehet. Hétfőtől PDA-n adja át cég- és törvénytárát előfizetőinek az Opten Kft.

Forrás: Prím Online, 2006. szeptember 1.

Már számítógépek is írnak híreket

Manapság egyre több mindent el tudnak végezni a gépek, míg emberek végzik az összetettebb feladatokat. Az azonban nem mindig biztos, hogy mi számít összetett, és mi számít egyszerű feladatnak. Úgy látszik, a hírgyártás már az utóbbiak közé tartozik a Thomson Financial-nél, számolt be a londoni Financial Times üzleti lap. A Thomson-nál már március óta gépesített pénzügyi jelentések jelennek meg, de ez leginkább a végletekig egységesített és egyszerűsített formának köszönhető. A rendszer legnagyobb erőssége, hogy nem kell hozzá fél másodperc (szó szerint), és az egyes cégek negyedévi gyorsjelentése már meg is jelenik a hírszolgálat honlapján. A hírszoftver ráadásul nemcsak az aktuális mutatókat prezentálja, hanem összehasonlítja és értékeli a vállalat korábbi teljesítményével. A vállalat szerint a szoftverek eddig nem ejtettek hibát, mivel rendkívül módon behatárolt, szabványosított az alkalmazási területük. A száraz nyelvezeten a gépek szinonima-szótárának bővítésével lehet segíteni. A különféle hírtípusok különböző szoftvereket igényelnek, amelyeket egyenként 150-200 ezer dollárba került kifejleszteni. A Thomson azért indult el az automatizáció útján, hogy felvegye a versenyt a Reuters és a Bloomberg riportereinek és elemzőinek hadával. A Financial Times megkérdezésére a Reuters elmondta, szintén vannak hírei, melyeket gépek generálnak, míg a Bloombeg nem alkalmaz egyelőre ilyen automatizációt.

Forrás: HWSW.hu, 2006. augusztus 25.

Felvásárlással erősít a dokumentumkezelés területén az IBM

Felvásárolta az IBM a FileNet céget, amely nagyvállalatok számára tervez dokumentum- és tartalomkezelő rendszereket. Az IBM ezzel az akvizícióval saját rendszerét kívánja fejleszteni. Így a három piacvezető dokumentumkezelő vállalatból már csak kettő maradt, az IBM és az OpenText. Az AMR Research elemzője, Jim Shepherd szerint az ügylet valós célja csak a FileNet felhasználói körének a megszerzése volt, amely ezentúl valószínűleg más eszközöket, szoftvereket is fognak vásárolni a dokumentumkezelésen kvül a kék óriástól.

Forrás: HWSW.hu, 2006. augusztus 11.

Európában is bemutatkozik a PayPass érintés nélküli fizetési technológia

Európában elsőként Törökországban teszteli a MasterCard Worldwide az államokban már bejáratott MasterCard PayPass érintésnélküli kártyáit. A kártyákba rádiós azonosítót építenek be, amely lehetővé teszi, hogy lehúzás nélkül, akár a kártyát a zsebünkben tartva fizethessünk. Azonban nagy hátránya, hogy biztonságtechnikailag még nem tökéletes a rendszer, így ha sorban állunk a pénztárnál, nem kis eséllyel mi fizethetjük az előttünk álló számláját is… A megnövekedett olvasási távolság rémisztően hangzik, főleg akkor, ha illetéktelen kezekbe kerül egy ilyen terminál. A készülék hatótávolságát megnövelve azok tulajdonosa tudta nélkül gyűjthetik be illetéktelen személyek a készülék mellett elhaladó kártyák adatait.
Törökországban jelenleg a Garanti Bank bocsát ki ilyen fizetőeszközöket, első körben 25 ezer kártyát látnak el ilyen rádióvevőkkel (a világon jelenleg mintegy 10 millió ilyen kártya van forgalomban). Eddig a Starbucks, a Burger King, és a mozihálózatot üzemeltető CineBonus nyújt lehetőséget az érintésnélküli fizetésre.

Forrás: HWSW.hu, 2005. augusztus 1.

Postgenomic – a tudományos élet pulzusa

A Postgenomic a természettudományos élet blogjainak postjait gyűjti össze, hogy egy helyen elérhetőek legyenek ezek a hasznos, fontos és érdekes adatokat tartalmazó szövegek. A rendszer lehetővé teszi a hivatkozások követését, azaz hogy ki kit, hányszor idézet, linkelt, mit olvasott, és hogy milyen szakzsargon alakult az egyes tudományágakban stb.

Forrás: About Postgomenic, 2006. szeptember 8.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.