Hírlevél – 2004. június

Tisztelt hírlevél olvasó!

Ismét eltelt egy hónap és mi újabb hírekkel jelentkezünk. Ehavi hírlevelünk elsősorban az Online elérhető információforrásokkal, az Online tartalmakkal és azok visszakeresési lehetőségeivel foglalkozik.

Remélem, hírlevelünk ma is tartalmas olvasmányként szolgál!
Kellemes olvasást kíván,

a főszerkesztő

– Tartalomjegyzék –

1. Ingyenes cégadatok wapon
2. A világ legnagyobb információ tartalom és menedzsment rendezvénye, az Online Information elérhető online módon!
3. Info-Periszkóp – Mezőgazdasági vállalkozások külső információs rendszerének koncepciója
4. Tanulságok az információt felhasználó szervezetekkel kapcsolatban
5. Fejlesztés alatt egy bonyolult listák összeállítására képes új keresőrendszer
6. Online tartalom: fizetnek érte? – 19%-os növekedés
7. Az Online Information rendezvényről
8. Elindult az Infomediátor

Ingyenes cégadatok wapon

A KJK-Kerszöv ingyenesen elérhető cégadatbázist hozott létre, amely korlátozás nélkül használható wapböngészővel rendelkező mobiltelefonnal.
A wap.ceghirek.hu címen elérhető szolgáltatás adatbázisát a kiadó CompLex CD Céghírek kiadványa biztosítja, amely az összes Magyarországon bejegyzett cég hivatalos cégadatát tartalmazza, és megegyezik az Igazságügyi Minisztérium által szerkesztett Cégközlöny elektronikus verziójával. A WAP Céghírekben a cégek neve, adószáma és cégjegyzékszáma alapján lehet kereséseket indítani. A szolgáltatás alkalmas üzletfelek, partnerek adatainak gyors kontrollálására, és új cég alapításakor is könnyen ellenőrizhető a segítségével, szabad-e a kiválasztott cégnév vagy sem.

Forrás: http://index.hu/tech/ihirek/?main:2004.05.12.&177718
(Kiszl P.)

A világ legnagyobb információ tartalom és menedzsment rendezvénye, az Online Information elérhető online módon!

Az Imark Communication, a 27 éve megrendezésre kerülő Online Information konferencia és kiállítás szervezője bejelentette az Online Information Online, a világ információiparának szükségleteit szolgáló első virtuális kiállítás megalapítását. Akárcsak egy élő esemény, az Online Information Online is lehetőséget ad termékek összehasonlítására, a legfrissebb tartalom és információ menedzsment ajánlatok felkutatására, az információipar figyelemmel kísérésére, a szakmai készségek és tudás fejlesztésére. Külön előnye, hogy az Online Information Online az év 365 napján érhető el az Interneten. A kiállítók között van jelenleg a Factiva, az Ovid, a Dialog, a RedDot Solutions, a Web-Labs, a Scope e-Knowledge Center, a Mondosoft, a Euromonitor, a Freepint, a Thomson Scientific, a Swets Information Services és a CILIP.
A szükséges információt könnyű megtalálni. Termékkereső, kiállító-kereső és szabad szöveg keresési (free text search) lehetőség segíti a gyors és könnyű keresést, továbbá havi hírlevél fogja felhívni a figyelmet a legfrissebb hírekre és fejlesztésekre.
Az online rendezvény kiegészíti az élő rendezvényt, felbecsülhetetlen eszközt szolgáltatva az online tartalom és információ menedzsment megoldásokat kereső cégeknek a kiállítások közti időben. Szolgáltatásai között található:

  • Tényleges megállapodások virtuális kiállítása.
  • Átfogó oktatási „fehér könyvek”, kutatások, esettanulmányok, és profi fejlesztési tanácsok.
  • Megoldáskereső eszköz, amely lehetővé teszi, hogy a látogató gyorsan találjon speciális igényeit kielégítő termékeket és szolgáltatásokat.
  • Tematikus hírszolgáltatás kiállítói hírekkel kombinálva.
  • Hozzáférés az Online Information konferencia alapvető fontosságú szekcióinak anyagához.

Ha többre kíváncsi, látogasson el a www.online-information.co.uk/online címre. Ha többet akar megtudni az Online Information rendezvénnyel kapcsolatban, látogassa meg a www.online-information.co.uk honlapot.

Forrás: Online Information Online hírlevél és honlap.
(ref.: Nattánné Szamosi M.)

Info-Periszkóp – Mezőgazdasági vállalkozások külső információs rendszerének koncepciója

A Szent István Egyetem Gazdasági Informatika Tanszéke eddigi vizsgálatai alapján a magyar online (és offline), az agrárgazdaságot érintő információ-kínálat sok tekintetben esetleges, tovább-feldolgozásra kevéssé alkalmas és minőségi problémákkal terhelt. Az adatbázisok és dokumentációk tulajdonosa, a hozzáférés rendje tisztázatlan, az adatvagyonnal való gazdálkodás ad hoc jellegű. Ezen kiindulási feltételek alapján a tanszéken Pető István által végzett PhD-kutatás célul tűzte ki magának az online módon elérhető külső (tehát a vállalkozások környezetét leíró) adat- és tudásvagyon (szolgáltatások) feltárását, kritikus értékelését, strukturálását, erre épülve demo-értékű megoldások kidolgozását és kitörési pontok megfogalmazását, vagyis a probléma és megoldási alternatíváinak, elméleti szintézisének és egyes konkrét megoldási javaslatainak összefoglalását. A projektnek egyben indirekt célja az is, hogy az agrárinformatikáért felelős mindenkori döntéshozók szemét felnyitva új projekteket katalizáljon a hatékonyabb döntéstámogatás (szaktanácsadás) érdekében, ezzel is támogatva az egyes szolgáltatások (nem feltétlenül csak a magas fejlesztési költségekre, sokkal inkább a koncepcióhiányra visszavezethető, így elmaradó) önfejlődését.
Emellett vizsgálni kívánjuk a probléma szervezeti/szerveződési vonatkozásait is: ennek érdekében kerül megfogalmazásra az információs szövetkezés koncepciója – mely az információ megszerzésének hatékonyságát hivatott maximalizálni az egyes szervezetek szempontjából.
A témával kapcsolatos háttéroldal: http://miau.gau.hu/periszkop/index.html.

Forrás: Pető István, Szent István Egyetem

Tanulságok az információt felhasználó szervezetekkel kapcsolatban

Bár nem mostanában jelent meg, mégis hasznos újraolvasni Kiszely Tamara cikkét, amely a vállalati információfeldolgozásról szóló kutatások eredményeit taglalja. Mottója: a versenyelőny nem az információhoz való hozzájutáson, hanem annak feldolgozási képességén múlik. Bemutatja az információigény fajtáit, úgymint instrumentális (meghatározott probléma megoldása érdekében), koncepcionális (háttér-ismeretek bővítéséhez) és a szimbolikus (előzetes elképzelések megerősítése). A szervezeti kultúrák és az információ-felhasználás összefüggéseinek vizsgálata után megállapítja, hogy a szervezeti információáramlás fokozza a teljesítményt.

Úgynevezett információs asszimetria figyelhető meg a szervezet és az információszolgáltató viszonyában: az információt megrendelő szervezet sokszor nem képes előre megítélni a szolgáltatás színvonalát, sőt, gyakran még annak leszállítását követően sem. A megrendelők ennek ellenére a megvásárolt információ érzékelt minőségét tartják a legfontosabbnak a felhasználás során. A szolgáltatási viszonyban kiemelt szerepe van a bizalomnak, amely miatt fontos az információs termék fizikai megjelenése is.

Az információbróker számára az is tanulságos tapasztalat, hogy a menedzserek hajlamosak figyelmen kívül hagyni a várakozásokkal kevésbé egyező információt, mindazonáltal igénylik a tanácsadó függetlenségét is.

Az információszolgáltató imázsa – eredményes bizalomkeltése – tehát kulcskérdés: fontos, hogy az információs termék alkalmas legyen a gyakorlatba való átültetésre. Növeli az információszolgáltatóba vetett bizalmat, ha képes a technikai adatokat piaci kontextusba helyezni. Nem feltétlenül növeli az információszolgáltató szembeni bizalmat a megbízóval való közvetlen kapcsolat. Emögött a kutatókról kialakított távolságtartó szakértői imázs állhat. Erősíti viszont az imázst, hogy a szolgáltató garanciát vállal arra, hogy az információt bizalmasan kezeli. Mivel a szolgáltatók felhasználják a referenciák során szerzett ismereteiket, jelentős a referenciák hatása is. S mégegy megszívelendő megjegyzés: az információ-felhasználást segíti, ha a megrendelő érzékeli a kutató szolgáltatócégen belüli pozíciójának erősségét.

Forrás: Milyen tényezők hatnak a szervezetek információ-felhasználására? / Keszey Tamara. In: Vezetéstudomány 31 (2000) 4 p. 39-44.
(ref.: Mikulás G.)

Fejlesztés alatt egy bonyolult listák összeállítására képes új keresőrendszer

Ha különböző bonyolult listák összeállításához (pl.: a lemezeladási listák alapján az első 50 blues-gitáros felsorolásához) keresőrendszerek segítségét kívánjuk igénybe venni, ma még rengeteg weboldalt kell végigböngésznünk, hogy kikeressük a kívánt adatokat. A keresőrendszerek technológiájának továbbfejlesztésével azonban elképzelhető, hogy az ilyen listák egyszerű elkészítésére is módunk nyílik majd.

Forrás: Infinit Hírlevél, No.252 (május 21.) http://www.ittk.hu/infinit/2004/0520/indextech2.html

Online tartalom: fizetnek érte? – 19%-os növekedés

Csaknem 1.6 mrd dollárt költöttek a tavalyi évben fizetős online tartalomra az Egyesült Államokban – derül ki az OPA és a comScore által végzett felmérésből. A 2003-es növekedés csaknem 19%-ot tett ki az egy évvel korábbihoz képest. Az internetezőknek már a 11%-a fizetett ilyen szolgáltatásért. A növekedési kilátások igen kedvezőek az iparágban, hiszen interneten keresztül már a userek 30%-a vásárolt, a bizalom tehát már megvan ezen szolgáltatásokkal szemben.

Forrás: június 1., Portfolio.hu http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=2&i=41715

Az Online Information rendezvényről

A 2003-ban 27-edik alkalommal megrendezett Online Information konferenciát és kiállítást az Imark Communication rendezi a Learned Information megbízásából. Az Imark Communications és a Learned Information a VNU Business Media Europe-hoz tartozó társaságok, amelyek 2002. januárjában egyesítették tevékenységüket. A VNU adja ki az információs ipar folyóiratát, az Information World Review-t is. Az Imark szervezi az Online Information esemény mellett a Library and Information Show-t, az Egyesült Királyság országos könyvtári kiállítását.

Forrás: Online Information Online hírlevél és honlap.
(ref.: Nattánné Szamosi M.)

Elindult az Infomediátor

2004. május 1-jén kezdte meg működését az Inforum keretében létrehozott Infomediátor (http://www.infomediator.hu). Az informatikai eszközöket használók jogait és érdekeit vigyázó iroda többek között szakmai tanácsadással, érdeksérelmek kezelésével, alternatív konfliktuskezelési eljárások fórumrendszerének működtetésével kíván segíteni az internet-felhasználóknak. Néhány kérdéskör, amely az Infomediátor potenciális szakmai tevékenységi területeit érinti:

  • Felel-e az e-mailben terjedő vírusok terjesztéséért a felhasználó?
  • Szoftverek. Szerzői jog, Ptk. és más jogszabályok által megválaszolt régi kérdések tisztázása.
  • Pop-up ablakok.
  • Betárcsázós vírusok.
  • Online árverések, apróhirdetések.
  • A szolgáltató azonosításának hiányosságai.

Az iroda továbbá igyekszik a spamek szűréséhez technikai és információs segítséget nyújtani.
Az Infomediátor szolgáltatásainak jelentős hányadát ingyen nyújtja.

Forrás: Védelem a felhasználóknak. In: Business Online. 2004. 4. sz. 14. p.
http://hirek.prim.hu/cikk/39145
(ref.: Kiszl P.)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük