Hírlevél – 2003. november

Tisztelt hírlevél olvasó!

Újra itt a hónap eleje és ez nem jelenthet mást, minthogy egyesületünk tagjai a MIBE hírlevél legújabb számát tölthetik le postafiókjukból.
Ehavi hírlevelünket elsősorban a céginformációs forrásokra éleztük ki, ugyanis igyekeztünk számos olyan hasznos kiadványra felhívni a figyelmet, amelyeket otthon és munkahelyünkön egyaránt érdemes böngészni.

Remélem, hírlevelünk ma is tartalmas olvasmányként szolgál!
Kellemes olvasást kíván,

a főszerkesztő

– Tartalomjegyzék –

1. Elektronikus cégügyintézés
2. Informatika a kisvállalkozásokért
3. Segítség a magyar cégek tulajdonosi viszonyainak feltárásához
4. Figyelő TOP 200
5. IDC-konferencia az üzleti intelligenciáról
6. A nagyfőnök kedvenc számai
7. Keresve-kutatva
8. Újabb információbróker-melléklet

Elektronikus cégügyintézés

Az elektronikus cégeljárásról és a cégiratok elektronikus úton történő megismeréséről szóló, az Országgyűlés által hétfőn elfogadott törvény lehetővé teszi a cégek számára az elektronikus ügyintézést. A parlament 208 igen szavazattal, 152 ellenében fogadta el az előterjesztést.

A törvény elfogadásával az elektronikus ügyintézés az úgynevezett egyablakos rendszer keretében fog működni, vagyis a bejegyzési kérelem cégbírósághoz érkezésekor a cégbíróság – számítógépes hálózat útján – beszerzi az adóhatóságtól és a Központi Statisztikai Hivataltól a cég adószámát és statisztikai számjelét, az adatokban történő változásról pedig az illetékes hatóság automatikusan értesíti a cégbíróságot.

A törvény részvénytársaságokra és korlátolt felelősségű társaságokra kiterjedő teljes körű alkalmazására 2007. január 1-jétől kerülhet majd sor.

Forrás: http://www.magyarorszag.hu/hirek/kozelet/ogy20031020.html?h=1
(Kiszl P.)

Informatika a kisvállalkozásokért

Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) kis- és közepes vállalkozásokat támogató portáljáról elsősorban az üzleti szféra képviselőinek munkáját segítő adatbázisokat, alkalmazásokat, programokat lehet – regisztráció után – ingyenesen letölteni.

Néhány példa: számlázó- és készletnyilvántartó program, pályázatfigyelő szoftver, vállalkozói információs adattár, vezetési ismerettár.

Forrás: http://www.infokisvallalkozas.hu
(Kiszl P.)

Segítség a magyar cégek tulajdonosi viszonyainak feltárásához

A KJK-Kerszöv Jogi és Üzleti Kiadó Kft. széles körben használt – cégbírósági nyilvántartások alapján épülő, folyamatosan aktualizált – jogi céginformációs adatbázisa (CompLex CD Céghírek) új szolgáltatással bővült.

A rendszer által biztosított – világszinten is egyedülálló – tulajdonosi ábra a magyar cégek tulajdonosi összefonódását tárja faszerkezetű grafikus megjelenítéssel a felhasználók elé.

Forrás: http://www.ceghirek.hu
(Kiszl P.)

Figyelő TOP 200

„Újabb szűk esztendő” – olvashatjuk a 2003 októberében megjelent Figyelő TOP 200 című kiadvány felelős szerkesztőjének előszavában.

A rangos gazdasági, üzleti hetilap 2002. évre vonatkozó vállalati rangsora – a Dun & Bradstreet és az Ecostat adatbázisa segítségével – közli a 200 legnagyobb nettó árbevételű vállalkozás, az 50 legnagyobb exportárbevételű-, létszámú-, saját tőkéjű-, üzemi- és adózás előtti eredményű cég adatait tartalmazó összefoglaló táblázatokat, az egyes termelő-, illetve szolgáltató ágazatokban tapasztalható trendeket és tendenciákat, topmenedzserek portréit stb.

Ízelítőül a 200 legnagyobb vállalkozás dobogósai:

1. MOL Magyar Olaj- és Gázipari Rt.,
2. Audi Hungária Motor Kft.,
3. Flextronics International Kft. Forrás: TOP 200. A legnagyobb vállalkozások a számok tükrében. Budapest, Sanoma Budapest Kiadói Kft. 2003.
Fel. szerk. Nyomárkay Kázmér. ISSN 1216-4402. 129 p.
(Kiszl P.)

IDC-konferencia az üzleti intelligenciáról

Nyolcvan résztvevővel tartott október 29-én üzleti intelligencia tárgyú félnapos konferenciát Budapesten az IDC.

A Hilton Westendben lebonyolított esemény fő szakmai szponzorai a Cognos és a SAS Institute voltak. Öt előadás hangzott el. Komáromi Zoltán, az IDC Hungary kutatásvezetője arról szólt, hogyan segítenek az üzleti intelligencia eszközei a minőségi vállalati információ elérésében.

Ezt követően Dénes László, az Axis Cognos üzletágának igazgatója az üzleti jelentések forradalmasításáról szóló előadásában most mutatta be először Magyarországon a kanadai cég Reportnet nevű, a nagyvállalati kimutatások „szabványaként használható szoftvertermékét, amellyel mindenféle riport készíthető és bármilyen informatikai környezetben képes működni.

Zajdóné Kiss Ilona, a Biogal informatikai vezetője és Farkas Béla, a DSS Consulting vezető üzleti intelligencia szakértője bemutatták a TEVA izraeli érdekeltségű gyógyszeripari vállalkozás magyarországi vállalatainál bevezetett adattárház alapú, nagyon összetett vezetői információs rendszert, amelyet a Cognosra és Microsoft SQL 2000 bázisán hoztak létre.

Bóna Gábor tanácsadó beszélt ezután arról, hogy a SAS Institute hogyan képzeli el az intelligens intézményi szervezetet. Az ötödik, tulajdonképpen egy esettanulmányt körvonalazó előadásban az OTP Banknál kialakított tranzakciós adattárházról, annak céljáról, üzleti követelményeiről, működéséről és adatmodelljéről volt szó.

A következő budapesti IDC konferenciára 2004. február 26-án IT-biztonság témában kerül sor.

Forrás: Prím Online, 2003. október 29.
http://hirek.prim.hu/cikk_print/35897
(Mikulás G.)

A nagyfőnök kedvenc számai

A vállalkozások első számú emberei (a CEO-k) napjában számtalan tárgyaláson vesznek rész, egymással ellenkező véleményeket latolgatnak, politikai ökölszabályokkal szembesülnek miközben döntéseket hoznak. Így nem meglepő, hogy információigényük a kulcstényezőket kifejező kemény számok köré összpontosul. Ezek a számok üzletágaktól, cégkultúrától, és a főnök elgondolásaitól is függenek.

Kereskedelemben egyik lehet például az aktuális raktárkészlet. Ha ebből a legfrissebb adatokat kínáljuk a főnök számára (a versenytársakról), feltehetően elégedett lesz. A kedvenc számok legtöbbször a vevői elégedettség aspektusait jelzik.

Légitársaságnál például a késési arányt, ügyfélpanaszok, poggyász-„ügyek” száma stb. Az American Airlines korábbi CEO-ja, Robert Crandall éppen ezért az IT, pénzügy és a marketing bevonásával olyan hírszerzési rendszert állított fel, amelyek az ügyfél-elégedettség különféle szempontjainak adatait szolgáltatták a saját és konkurens cégekről.

Herb Braun több iparágban (Campbell Soup USA, Quaker State Motor Oil, Hasbro) sikeresen vizsgálta a VREC-et, mely az adott cég illetve versenytársaik üzleti egészségét hivatottak reprezentálni. A rövidítés kibontva: volume (volumen), earnings (bevétel), return on investment (megtérülés) és cash (készpénz).

Forrás: A CEO’s favorite numbers / Leonard M. Fuld. In: Competitive Intelligence Magazin 6 (2003) 2 March-April p. 55-56.
http://www.fuld.com/Tindex/WhitePapers.html
(Mikulás G.)

Keresve-kutatva

Mary Ellen Bates cikkében párhuzamot von az információkutatói tevékenység és a párkeresés stratégiája között, ugyanis nagyon hasonlatos módon keres munkát az információkutató és a társra vágyó lány vagy srác. Mindkettőjüknek fel kell térképezniük a szabad piacot, minden pillanatukban tudatosítaniuk kell a környezetükkel, hogy bármikor készek egy új kapcsolatra, és vágynak is rá.

Ha nem rövidtávon megtérülő lehetőségek közül szeretnének választani, akkor fontos, hogy átgondolják, hogy milyen körben szeretnének partnert találni. Fontos a közös érdeklődés és az azon alapuló közös ismerkedési helyek; rendezvények, partik megtalálása és feltérképezése.

Fel kell használni az Internet és a távközlés adta ismerkedési lehetőségeket, de emellett a személyes kapcsolatépítésnek is kulcsszerepet kell kapnia. Még akkor is nyitottan kell a partnerhez közeledni, ha nem találjuk szimpatikusnak, mert lehet, hogy ő fog elvinni minket a nagy Ő felé.

Egy dologban van talán nagy különbség az információkutatói és párkeresési módszerek között. A cél más. Míg az információkutatás célja a széles ügyfélkör kiépítése, a párkapcsolaté a mindent elsöprő szerelem megtalálása.

Forrás: In Search Of… / Mary Ellen Bates. In: Info-Entrepreneur Tip of the Month (October, 2003)
http://www.batesinfo.com
(ref.: Bodony J.)

Újabb információbróker-melléklet

A BOSS magazinnal együttműködve ezévben is megjelent az információbróker melléklet.
A most megjelent cikkek:

  1. Pióca, dögkeselyű, vagy egyszerűen információbróker?
  2. Technológiában „utazó” brókerek (Mikulás Gábor)
  3. Gondolatvadászat – Rejtett információk írott szövegekben (Galuska László Pál)
  4. Ki gyűjti és miképp? – Magyar vállalatok információs igényei (Bíró Szabolcs)
  5. Szövegbányászat : Tudásmenedzsment szoftvertechnológiák (Aszalós Péter, Miskolczy Csaba)
  6. Mire jó a NewsPro? – Rövidhírek automatikus elemzése – magyarul! (Kis Balázs, Prószéky Gábor)
  7. Információ az Európai Unióról, a csatlakozásról (Kovácsné Koreny Ágnes)

Mivel Bíró Szabolcs cikkéből lemaradtak táblázatok, ezért a BOSS későbbi számaiban kiegészítő cikk fog megjelenni. Az infobróker-mellékletekben megjelent cikkek megtalálhatók a GM Consulting oldalán is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük